ApiLand, un brand european

Imprimare

Multi considera ca, pentru a construi un brand puternic, ai nevoie mai intai de o sursa importanta de finantare. De multe ori, o idee clara, multa pasiune si tenacitate pot substitui insa lipsa finantarii. Un exemplu il reprezinta si istoria firmei ApiLand, fondata de Ovidiu Bodea. Pasionat de natura si, in special, de acest tezaur de sanatate pe care il reprezinta produsele micutelor si atat de harnicelor albine, Ovidiu Bodea a inceput in 1995 sa comercializeze pe scara mica polen, pentru ca apoi sa cladeasca un adevarat brand, recunoscut deja in intreaga Europa - ApiLand.
Adresandu-se initial doar catorva magazine cu produse naturale care tocmai isi incepeau activitatea si mai multor persoane fizice interesate de binefacerile stupului, Ovidiu Bodea a comercializat la inceput doar polen in forma sa clasica, adica polen uscat. Afacerea sa a crescut incet pana in 2002, permitandu-i sa cunoasca piata si sa se familiarizeze cu problemele specifice ale produselor apicole. Apoi, in 2002, cand seriozitatea si competenta sa erau deja demonstrate cu prisosinta, doctorul Stefan Stangaciu i-a asigurat contactul cu CC Pollen Company Arizona, din S.U.A. Acesta a reprezentat momentul in care a fost fondata firma denumita initial Apiservices si care a derulat o scurta si fructoasa colaborare cu firma americana, careia i-a livrat o cantitate imensa de polen, mai exact 20,7 tone. Acest export a reprezentat un excelent debuseu pentru stocurile de polen acumulate de apicultorii salajeni, principalii producatori de polen din Romania. Colaborarea a durat doar pana in 2003, dar a fost suficient pentru ca Ovidiu Bodea sa poata trece de la micul comert local la consolidarea unei adevarate firme ce avea, in anii urmatori, sa devina un brand apreciat in intreaga Europa. Numele ApiLand, ales atunci de Ovidiu Bodea, reprezinta astazi, oriunde in Europa, o veritabila recomandare a produselor apicole de calitate.

Pasionat si dedicat trup si suflet muncii sale, viata personala nu avea cum sa nu se impleteasca in mod armonios cu cea profesionala. Astfel, un nou moment fericit apare in februarie 2004, atunci cand se alatura tinerei echipe si domnisoara Reka Nagy, studenta si cunoscatoare a trei limbi straine, engleza, germana si maghiara. Colaborarea fructuoasa, care avea sa contribuie la lansarea firmei pe piata europeana, a condus insa, in acelasi timp, si la o minunata relatie personala ce avea sa uneasca cele doua destine. Si, la fel cum in firma timpul se derula in ritm alert, la fel aveau sa se petreaca lucrurile, intr-un mod fericit, si pe plan personal. In scurt timp, avea sa apara David, copilul ce a adus o adevarata bucurie pentru tanara familie. 
Implinirea familiei avea sa mearga mana in mana cu seria de drumuri de promovare a polenului transilvan in Europa. Aceste drumuri aveau sa conduca la o alta intalnire semnificativa, cu domnul Patrice Percie du Sert, care la acel moment era intr-o cautare asidua de polen de salcie in forma sa cruda si care, din 2005, avea sa devina un client important. Cum in acel moment conceptul de polen crud era complet necunoscut in Romania a trebuit demarata o intreaga campanie pentru a insufla incredere apicultorilor romani si a putea porni o productie sustinuta de polen crud. Inainte de toate, a fost insa nevoie si de o investitie destul de serioasa pentru tanara firma. Au fost cumparate peste 100 de congelatoare pentru pastrarea polenului crud imediat dupa recoltare. Astfel, a debutat primul sezon de productie a polenului crud in Romania, in 2005, cand au fost activate si noi zone de productie, Timisoara si Arad, zone in care nu se producea polen inainte de demararea campaniei desfasurata de Ovidiu Bodea. Si noua initiativa a debutat cu dreptul, in 2005, noul produs fiind deja apreciat de clientii din Franta, Anglia, Germania si de o filiala a unei multinationale cu sediul in Slovacia. Dar acesta avea sa fie doar inceputul, in 2006, aparand noi clienti din Italia si Olanda, diversificandu-se, in acelasi timp, contactele din Germania si Franta.
Unele dificultati financiare aparute in 2007, din cauza pretului prea mare platit apicultorilor, a condus la o noua mobilizare a intregii energii si la lansarea unor idei noi. Astfel, la inceputul lui 2008, a inceput sa se contureze conceptul de produse apicole in forma pura, promovate sub logo-ul Produse apicoleā€¦ asa cum ni le da natura. Produsele apicole in stare pura, atat de apreciate in Europa, aveau sa-si faca drum si in Romania. Exista insa o problema majora cu care se confrunta noua directie de dezvoltare. Spre deosebire de Germania sau de Franta, unde gasesti magazine naturiste cu zeci de metri de frigidere si congelatoare si o adevarata cultura a produselor depozitate la frig, fara conservanti, la noi acestea practic lipseau cu desavarsire, actiunea lui Ovidiu Bodea fiind iarasi una de pionierat. Astfel, a fost necesar sa cumpere sute de frigidere pe care sa le plaseze in regim de comodat in magazinele naturiste din tara.
Apoi, in septembrie 2008, a inceput colaborarea cu principalul distribuitor de produse naturiste, Radix. O colaborare benefica ce a dus la o extindere rapida, sustinuta si de o politica de implicare directa, prin vizite la magazinele din intreaga tara menite sa lamureasca noul concept al laptisorului de matca in forma pura. Efortul acestui contact direct prin vizite si telefoane la magazine nu a intarziat sa dea roade. Astfel, de la mijlocul lui 2008 si pana in 2009, investitia totala pentru sustinerea noului concept s-a ridicat la peste 100.000 euro si a condus la o retea formata din peste 300 de frigidere plasate in intreaga tara.
Din a doua jumatate a lui 2009, succesul fiind deja evident, au aparut si incercarile de copiere. Considerarea de buna-credinta a unor asa-zisi colaboratori, care s-au infiltrat pentru a reusi sa copieze conceptul si sa incerce sa fure clienti de pe diverse piete, a reprezentat o lectie cu privire la necesitatea de a fi mult mai atent la practicile neloaiale si la nevoia de a-ti proteja afacerea in fata acestora. Dar calitatea si profesionalismul face diferenta si asigura in continuare o cota zdrobitoare de piata brandului ApiLand. Este vorba de o cota de piata de 99% in cazul polenului crud, laptisorului de matca in forma pura si a pasturii si de 75-80% in cazul polenului uscat. Sunt o serie de atuuri importante care asigura aceasta pozitie. In primul rand, trebuie remarcat faptul ca, dispunand si de un numar important de clienti care solicita polen crud drept hrana pentru bondarii folositi pentru polenizarea din sere, polenul poate fi sortat astfel incat in magazine sa nu ajunga decat polen de cea mai buna calitate, restul fiind directionat spre aceasta categorie de clienti. Apoi, este avantajul de a putea oferi o gama foarte variata de produse, toate atent selectionate, precum polenul crud poliflor, de paducel, castan dulce si salcie, spre deosebire de diferiti concurenti care ofera doar un polen poliflor, amestecat cu continut nespecificat.
Natura si calitatea exacta a produselor ApiLand este certificata de analize amanuntite realizate la reputatul laborator CETAM din Franta, specializat in identificare florala. Astfel, ApiLand este firma nr. 1 si singura cu retea de productie a polenului crud, laptisorului de matca pur si a pasturii si cu o vasta retea de magazine dotate cu propriile frigidere, personalizate cu propriile logo-uri.
Dar ApiLand se distinge si printr-o sustinuta participare la targurile de profil naturist din toata tara, prin designul personalizat al produselor si prin prezenta in presa de profil. Nu in ultimul rand isi spune cuvantul relatia atenta cu clientii directi si cu magazinele, care se realizeaza cu ajutorul unei baze de date de tip CRM, Customer Relation Management, care permite individualizarea relatiei tinand seama de intregul istoric al clientului. Un suport special il reprezinta si buna colaborare cu domnul doctor Stefan Stangaciu, presedintele Societatii Romane si a celei Germane de Apiterapie. Astfel, nu este de mirare renumele deosebit pe care a reusit sa si-l castige in intreaga colaborare internationala atat de sustinuta si in continua dezvoltare. Este absolut remarcabil ca polenul ApiLand a ajuns sa fie recunoscut pe raft, ApiLand reprezentand deja un brand cu notorietate internationala. Astfel, prin Tree Harvest Ltd., exportul de polen poliflor uscat in Anglia a crescut in acesti ani de la 35 kg/an la 2.500 kg/an, iar polenul crud poliflor si cel de salcie cucereste Franta, Belgia, Luxemburgul si Elvetia, pe langa celelalte piete enumarate si deja traditionale.
Este laudabil ca o firma mica, dar extrem de dinamica si de serioasa, reuseste nu numai sa infrunte criza, dar reuseste sa se dezvolte si sa se impuna pe atat de pretentioasele piete europene, reusind, in acelasi timp, sa introduca si pe piata noastra noi standarde si sa o reorienteze spre produse cu adevarat sanatoase si eficiente.


www.apiland.ro