Theodor Aman, talent modelat prin rigoare

Imprimare

Artistul, ca si literatul, trebuie sa apartina timpului sau; numai cu aceasta conditie operele lui se vor transmite posteritatii. El trebuie sa apartina tarii sale, numai astfel va fi uimitor. El trebuie sa-i exprime opiniile, daca tine sa fie adevarat si admirat de ganditori. El trebuie sa se arate concret in cugetarile lui, numai astfel va avea un ideal, asa descrie Theodor Aman artistul si modul in care acesta isi face cunoscuta opera in lume.

Nascut la 20 martie 1831, la Campulung Muscel, fiu de negustor, Theodor Aman a simtit inca de timpuriu pasiunea spre pictura, spre a transpune in panze trairile si peisajele care impresionau spiritual. Acest mare pictor al romanilor lasa in urma sa nu mai putin de 3.000 de opere care, pe langa faptul ca au apartinut timpului sau, apartin acum si intregii lumi, avand rara calitate de a transcende timpul, ramanand mereu surprinzatoare pentru ochiul privitorului. A avut o contributie esentiala la intemeierea primelor Scoli de Arte Frumoase, la Bucuresti si Iasi. Maestru al culorilor, Theodor Aman a fost nu doar pictor, ci si pedagog, grafician si academician. Cea mai mare parte a operei sale a avut ca inspiratie marii maestri ai Renasterii, insa aici, pe teritoriul tarii sale natale, maestrul a pictat crampeie din viata de zi cu zi a oamenilor pe care i-a intalnit.
Dupa ce a studiat la Colegiul Sfantul Sava din Bucuresti sub indrumarea lui Constantin Lecca, a luat drumul Parisului, unde a ajuns sa deprinda arta picturii de la Martin Drolling si Francois Picot. In aceasta perioada, in picturile sale se observa influenta lui Delacroix, dar si a altor pictori francezi de renume din acea epoca. Aici experimenteaza rigoarea, intiparindu-si adevarate dogme si principii traditionaliste pe care le considera imposibil de incalcat. Experimenteaza la Paris, in 1853, primul sau succes substantial, prin expunerea propriului portret, intr-un salon de arta. Pentru ca in acea perioada, la Paris, pictura cu tema istorica era foarte apreciata, Theodor Aman prinde si el gustul spre a picta momente memorabile din istorie si exceleaza prin tablourile sale, depunand insa o munca asidua, dupa criterii rigide, de neclintit. Primul tablou cu tema istorica este Lupta de la Oltenita intre rusi si turci din 1853, tablou pe care il ofera cadou sultanului de la Constantinopol.
Cand a parasit tara, parea un tanar cu sperante, dornic sa invete si sa se supuna celor mai stricte reguli si rigori, iar la revenire era deja o personalitate puternica, un pictor care inspira la randul sau alte tinere sperante ale artei romanesti. Intors in tara, in 1858, se face cunoscut si apreciat cu compozitii mari, care reflecta atat peisaje din natura, portrete, dar abordeaza si teme istorice, fiind unul dintre primii romani care lucreaza in gravura. Temele sale istorice, ca Proclamarea Unirii, Vlad Tepes si solii turci, Izgonirea turcilor la Calugareni sau Tudor Vladimirescu, devin in foarte scurt timp celebre prin rigoare, dar si prin simbol.
In 1908 se deschide in Bucuresti, pe strada C.A Rosetti, nr. 8, Muzeul Theodor Aman, cel mai vechi muzeu de arta din Bucuresti, fiind si unul dintre cele mai valoroase vestigii arhitectonice din capitala. Aici, pe langa obiecte care au apartinut maestrului, vizitatorii pot admira si tablouri, gravuri sau desene, intr-o cladire speciala, al carei plan l-a conceput insusi pictorul, in 1869.
Picturile lui Theodor Aman au depasit marginile timpului sau, impresionand si astazi iubitorii de arta; tablourile sale participante la licitatii se vand cu sume foarte mari, semn ca adevarata arta dainuie in timp. (Rodica Puscasu, Foto: Wikipedia)

http://evakuator-servis.com/
goodportal.com.ua/