Romania – de la marca la brand

Imprimare

Inca din vechime, romanii foloseau termenul sigilium pentru a vorbi despre produsele unui anume vanzator sau producator si a le deosebi de celelalte. Abia mult mai tarziu, termenul de brand a colorat si zona din jurul produsului, raportul acestuia cu consumatorul... sau mai bine spus, modul in care produsul sau serviciul respectiv se reflecta asupra consumatorului. Cand vorbim de Romania, vorbim de branduri care au facut istorie. Dacia, Arctic, Borsec, Timisoreana, Dero, Braiconf, Antibiotice, Rom, Gerovital sau Eugenia sunt doar cateva dintre brandurile celebre romanesti care au cunoscut celebritatea si nu doar pe teritoriul tarii noastre, ci si in afara.

Fondat in 1718, Timisoreana este cel mai vechi brand romanesc, alaturi de Borsec. Ambele au fost create si dezvoltate in perioada regimului comunist.  Exista, in perioada aceea, un respect deosebit fata de produsul romanesc, iar astazi tendinta generala este aceea de redescoperire a produselor autohtone si, de ce nu, chiar a brandului de tara. Poate ca reteta succesului consta tocmai in aceasta redescoperire, in modalitatea in care noi, romanii, alegem sa ne privim propria tara. Indiferent daca am avut sau nu de ales, am trecut prin perioade nu tocmai favorabile, iar astazi constientizam mai mult decat oricand importanta propriei noastre perspective in raport cu tara noastra si cu ceea ce reprezinta ea. Pozitia de spectator nu e una ofertanta... nu pentru un roman adevarat. Implicarea este solutia... iar acest proces al implicarii debuteaza cu lucruri simple.
Unul din aceste lucruri – care par simple, dar poarta o importanta covarsitoare – e consumul de produse romanesti. E adevarat, oferta din afara e covarsitoare, prin pret, prin varietate, insa nu mai e nici un secret faptul ca la capitolul calitate, multe produse de import stau foarte prost. Demnitatea noastra de romani si eforturile de a face ca economia noastra sa inainteze ar trebui sa fie principalele obiective. Din ce in ce mai mulți romani plecati in afara aleg sa-si petreaca concediile pe teritoriul tarii noastre, constientizand, cel mai probabil, faptul ca acasa peisajele depasesc prin frumusete orice s-ar putea gasi in afara. Apele noastre, zapada muntilor impozanti, bucatele atat de atent alese, brazii vesnic verzi si falnici fac din Romania mai mult decat o tara, un adevarat brand.
Datele Institutului de Statistica arata ca, in anul 2016, 2,5 milioane de turisti straini au vizitat Romania, iar numarul acestora pare sa fie intr-o continua crestere. Strainii prefera concediile in linistea padurilor noastre, prefera sa citeasca istoria scrijelita pe peretii monumentelor, prefera lumea noastra pentru ca o gasesc speciala. Se pare ca turistii straini au gasit stralucirea interioara a tarii noastre, cea pe care noi, romanii, ne straduim acum sa o redescoperim, sa ii redam valoare.
Manastirile noastre, in special cele din Bucovina, au fost vizitate de peste 20.000 de turisti straini in prima jumatate a anului 2017, pensiunile din tara noastra par sa fie din ce in ce mai aglomerate, la fel ca si hotelurile. Este un semn de bun al prosperitatii, al constientizarii ca tara noastra are resurse demne de a fi pretuite si folosite la adevarata lor valoare. Munții nostri sunt imortalizati in cele mai reusite fotografii pe care strainii le duc in tarile lor de bastina pentru a le arata celorlalti locurile mirifice pe unde au trecut... si toate acestea sunt acum redescoperite si de catre noi. Intoarcerea la noi insine, la Romania, nu poate reprezenta decat un mare beneficiu atat pentru noi, cat mai ales pentru viitorul copiilor nostri.
Produsele noastre, recunoscute si premiate de catre alte tari, redevin acum principala tinta a consumatorilor romani... si asta pentru ca Romania are produse care exceleaza, mai intai de toate, prin calitate. De la produse alimentare pana la tancuri, produsele autohtone au devenit recunoscute in intreaga lume datorita calitatii superioare altor produse straine. Dincolo de locurile noastre si de produsele fabricate in Romania, exista traditiile, ca parte esentiala din identitatea noastra. O mare parte din turisti vin aici pentru a fi martorii acestor traditii si a obiceiurilor noastre, atent pastrate de catre cei care poarta identitatea romaneasca in suflete. Chiar daca ritmul accelerat al existentei ne duce uneori cu gandul ca traditiile noastre stramosesti sunt pe cale sa dispara, acest lucru nu se va intampla, atata timp cat la sate si nu numai oamenii inca mai pastreaza respectul pentru ceea ce au primit de la stramosii nostri.
De ziua Romaniei, nu exista dar mai mare pentru aceasta tara decat acela de a i se recunoaste adevaratele valori, de a i se pretui natura, locurile si istoria... asa ca unui adevarat brand de prestigiu. (Rodica Puscasu)