Liliana Turoiu, presedintele Institutului Cultural Roman: "La ICR, 2018 va fi un an plin de momente notabile"

Imprimare

Rolul institutiilor romanesti este sa fie deschise pentru cultura romana si sa foloseasca toate fortele intelectuale. Institutul Cultural Roman s-a deschis, este vizibil acest lucru si o recunoastem onest, dupa ce ani de zile a fost deschis doar pentru un grup de intelectuali. Este momentul sa fim nationali, cu fata spre universalitate, asa cum ne indemna Titu Maiorescu, afirma academicianul Eugen Simion saptamanile trecute, apreciind initiativa laudabila a Muzeului National al Literaturii Romane, alaturi de ICR, de a organiza o intalnire in care nume importante ale culturii romanesti si straine se inscriu in dezbaterea unei teme precum locul si rolul culturii nationale in cultura europeana. Academicianul a vorbit despre ce luam si ce dam culturii europene si despre strategia pe care trebuie sa o aiba Romania in acest moment in domeniul culturii, intr-o lume in continua schimbare. In acest context, iata ce proiecte notabile are ICR pentru 2018 - anul aniversarii Centenarului Romaniei modern si, de asemenea, an premergator Presedintiei Romaniei la Consiliul Europei:
- Doamna presedinte, incheiem peste cateva zile un an calendaristic si, odata cu el, o parte din primul an al mandatului dumneavoastra la conducerea Institutului Cultural Roman. Au fost multe evenimente, multe proiecte, vizite in afara tarii. Una dintre problemele complicate pe care le-ati preluat inca de la inceputul mandatului, solutionata, iata, inainte de finalul anului, a fost lipsa de personal, mai ales de conducere, la multe filiale ICR din strainatate. Pe langa chestiuni de ordin practic, cred ca problema era si una de capacitate diminuata de a implementa strategia curenta, nu-i asa?
- Numirile directorilor si directorilor-adjuncti ai reprezentantelor Institutului Cultural Roman din strainatate au ajuns in fata comisiilor Senatului si acesta este lucrul pe care l-am promis inca de la primele declaratii in postura de presedinte al ICR. Prevederile legislative prevad un traseu relativ complex pe care trebuie sa-l parcurga toate institutiile implicate - Institutul Cultural Roman, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii si Identitatii Nationale si Academia Romana. Am reusit sa parcurgem aceste etape si iata, anul se incheie cu o rezolvare a acestei situatii.
Este o realitate ca lipsa factorilor de decizie in cadrul unor reprezentante a influentat negativ capacitatea echipelor ICR de a genera si implementa proiecte mai complexe. ICR este implicat, in urmatorii ani, intr-o serie de programe culturale de anvergura, foarte importante pentru promovarea culturii romanesti in strainatate - Programul Centenar, Sezonul Franta – Romania, EUROPALIA, pregatirea pentru preluarea de catre Romania a Presedintiei Consiliului Uniunii Europene - ca sa le numesc doar pe cele mai importante dintre ele. Am considerat prioritar sa avem echipe complete, formate din oameni dinamici, persoane cu experienta in organizarea unor evenimente de amploare in domeniul cultural. Sunt convinsa ca 2018 va incepe in forta, astfel incat sa reusim sa punem in practica ce ne-am propus deja, dar sa si gandim programe noi, pentru o perioada de timp mai indelungata.

- Sunt, asa cum ati mentionat, cateva evenimente internationale foarte ample, poate unice in istoria culturala – cel putin recenta – a Romaniei. De curand a avut loc, la Paris, cel de-al doilea Comitet Mixt de Organizare a Sezonului Franta-Romania. Cu ce ganduri si sperante reveniti de acolo?
- In perioada 4-8 decembrie 2017 a avut loc o sesiune plenara gazduita de Ministerul Europei si Afacerilor Externe de la Paris. La finalul acestei sesiuni, am participat la intalnirea cu reprezentantii partii franceze, alaturi de domnul Sergiu Nistor, consilier prezidential - Departamentul Cultura, Culte si Centenar, domnul Sorin Cimpeanu, presedintele Agentiei Universitare a Francofoniei (AUF) si presedinte al Consiliului National al Rectorilor din Romania, domnul Alexandru Oprean, secretar de stat la Ministerul Culturii si Identitatii Nationale, alaturi de Excelenta Sa Luca Niculescu, ambasadorul Romaniei in Republica Franceza, si de domnul Cosmin Dinescu, secretar general MAE.
Partenerii francezi au fost prezenti intr-o delegatie numeroasa din care au facut parte Laurence Auer, director al Departamentului Cultura, Invatamant si Cercetare din cadrul Ministerului Europei si Afacerilor Externe de la Paris, domnul Pierre Buhler, presedintele Institutului Francez, domnul Alban de Nervaux, director Afaceri Internationale si Juridice la Ministerul Culturii, doamna Estelle Airault, director Afaceri Europene la Ministerul Culturii, doamna Sophie Bouquet, coordonator pentru Romania in cadrul Biroului de Afaceri Europene de la Ministerul Culturii, doamna Florentine Petit, sef Departament Relatii Europene si Internationale si Cooperare din cadrul Ministerului Invatamantului Superior, Cercetarii si Inovatiei.
La aceasta intalnire a participat si Excelenta Sa Michele Ramis, ambasadorul Frantei in Romania.
Cred ca Sezonul Franta – Romania reprezinta o ocazie buna de a evidentia mai pregnant relatia dintre culturile celor doua tari, reperele si obiectivele comune ce se regasesc in valorile europene pe care Romania si Franta le impartasesc. Spatiul cultural comun al Romaniei si al Frantei este Europa, iar sezonul va confirma atat afinitatile dintre cele doua culturi, cat si viitorul bazat pe aceste valori comune. Asa cum am mai spus in diferite ocazii, ICR a inceput deja sa lucreze la programele pentru eveniment, prin care dorim sa promovam artistii romani contemporani, dar si creatii din patrimoniul national. Daca pentru Franta acest program are deja un istoric de 30 de ani, Romania este la prima participare, asa ca, probabil, emotiile mai mari sunt de partea noastra.

- Pentru ca ati mentionat mai devreme numele ES doamnei ambasador Ramis, am remarcat-o ca fiind o prezenta des intalnita la actiunile institutului.
- Ne bucuram de aprecierea mediului diplomatic din tara noastra, si, in acest context, Excelenta Sa ne onoreaza cu prezenta la manifestarile ICR. Am avut anul acesta intalniri cu un numar mare de ambasadori straini la Bucuresti, acestia participa frecvent la evenimentele noastre, iar noi onoram cu placere invitatiile lansate de Excelentele Lor. Doamna Michèle Ramis a devenit, e drept, intr-un timp foarte scurt dupa sosirea la post, un foarte bun prieten al Institutului Cultural Roman. Am avut onoarea sa accepte invitatia noastra de a participa, in luna iulie 2017, la doar cateva zile dupa prezentarea scrisorilor de acreditare in fata Presedintelui Romaniei, la proiectul Mesageri Identitari - o celebrare a costumului traditional romanesc ce a avut loc in Sufrageria Regala a Muzeului National de Arta al Romaniei. A fost, practic, primul eveniment public la care a participat in calitate de ambasador al Frantei in Romania. Tot la un eveniment al Institutului Cultural Roman, la Sinaia, cu prilejul lansarii Lunii Enescu la ICR, doamna ambasador a sustinut primul sau discurs public in limba romana. Am colaborat extraordinar cu Ambasada Frantei si cu Excelenta Sa in timpul Conferintei Francofoniei la Bucuresti, cand ICR a gazduit Festivalul Filmului Francofon, dar si, recent, in cadrul seminarului dedicat violentei impotriva femeilor, organizat la Institutul de Arhitectura, la initiativa doamnei ambasador, in parteneriat cu ICR, MAE si Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre femei si barbati.
Aceasta apropiere face parte din diplomatia culturala pe care o desfasuram zi de zi la Institutul Cultural Roman, in tara si in strainatate. E parte a rolului institutiei, asa cum este definit el prin lege, si e parte din dorinta noastra de a promova cat mai intens si la standarde cat mai inalte cultura romaneasca oriunde in lume. De altfel, ramanand in zona colaborarii franco-romane, acest lucru se intampla atat in tara, cat si in afara. Am avut cateva intalniri remarcabile cu oameni de cultura din spatiul francez, dar si cu oficialitati franceze, am avut intalniri in Franta, cu presedintele Institutului Francez, atat cu domnul Bruno Foucher, cat si cu domnul Pierre Buhler, noul presedinte al Institutului Francez; cea mai recenta intrevedere a avut loc acum o saptamana, asa cum spuneam, cand am participat la Reuniunea Comitetului Mixt de Organizare pe Sezonul Franta-Romania.

- Am observat, si nu doar noi, o deschidere a Institutului Cultural Roman si o dinamizare a activitatii sale. Folosesc in mod deliberat termenul deschidere, citandu-l pe academicianul Eugen Simion, fostul presedinte al Academiei Romane, care, de curand, a declarat ca recunoaste onest ca ICR s-a deschis, ca nu mai este o institutie doar pentru un grup de intelectuali. Ce inseamna aceasta deschidere?
- Suntem deosebit de onorati de aceasta apreciere, exprimata atat de deschis. Domnul academician Eugen Simion a declarat acestea public, in urma cu cateva saptamani, in cadrul unui exceptional seminar international organizat de Muzeul National al Literaturii Romane, eveniment dedicat proiectiilor culturii romane in cadrul culturii europene. Domnia sa a completat aceasta afirmatie cu un citat din Titu Maiorescu, indemnandu-ne sa fim nationali, cu fata spre universalitate.
Pot spune ca activitatea noastra s-a intensificat vizibil, atat in centrala, la Bucuresti, cat si in reprezentantele din strainatate; au fost multe evenimente de calitate in acest an, multe deplasari in care am avut intrevederi cu artisti si oameni de cultura la nivel european, cu multi oficiali europeni, in special la Paris si Bruxelles, activitati pe care le-am facut publice, cu toata deschiderea, prin comunicari si postari pe pagina ICR. Si activitatea filialelor este foarte dinamica, in conditiile in care ele activeaza pe piete culturale mature, selective, iar echipele noastre din strainatate au fost – numeric vorbind - foarte mici. Din fericire, asa cum spuneam, am depasit acest stadiu si in curand echipele vor fi intregite si gata sa actioneze la capacitate maxima. Despre aceste tipuri de deschidere am vorbit si eu la preluarea mandatului, deschidere catre medii si tipuri de public care au nevoie de noi, catre noi spatii culturale din tara si din strainatate fara prejudecati si fara complexe, fara orgolii, dar si fara teama de a gresi.

- In acest nou mod de abordare se inscrie si evenimentul de la Londra, din septembrie, cand ati avut spectacolul Oedipe pe scena Royal Festival Hall? Romania si romanii pe marile scene ale lumii... Am vorbit cu oameni care au fost la fata locului si care au vazut cu ochii lor primirea de care s-a bucurat opera lui George Enescu in randul publicului londonez si al presei din capitala Marii Britanii, primirea de care s-au bucurat Corul Filarmonicii George Enescu si Corul de Copii Radio. Minute in sir de aplauze la scena deschisa, cu publicul in picioare… a fost impresionant.
- Este unul dintre evenimentele spectaculoase de la un capat la altul ale ICR si da, se inscrie pe aceasta linie de a ne prezenta si reprezenta pe marile scene ale lumii. Opera lui George Enescu in deschiderea stagiunii London Philharmonic Orchestra, sub bagheta maestrului Vladimir Jurowsky, dirijorul Filarmonicii londoneze si director artistic al Festivalului George Enescu, Corul Filarmonicii romane, condus de maestrul Iosif Pruner, si Corul de Copii Radio, condus de maestrul Voicu Popescu, pe care le-ati mentionat, artistii romani prezenti pe scena londoneza, toate acestea nu ar fi fost posibile fara extraordinara implicare a echipei ICR Londra, care a mai dus opera lui Enescu in fata publicului londonez, dar care, intelegand perfect gustul rafinat al acestui public, a plusat, si anul acesta i-a prezentat Oedipe in varianta concertanta. Am avut deosebita onoare sa aud din gura directorului Filarmonicii londoneze, dl Timothy Walker, ca acest succes nu ar fi fost posibil fara implicarea ICR. Pornind de la acest succes, in luna octombrie am lansat la Sinaia, la elegantul Casino al orasului, proiectul Luna Enescu la ICR, in prezenta unor oaspeti de seama din mediul cultural, academic, stiintific si diplomatic. Din nou a fost alaturi de noi ES doamna Michele Ramis, ambasadorul Frantei in Romania.

- O abordare speciala a ICR am sesizat si in sustinerea industriilor creative. De curand, ICR s-a afiliat la Creative Industries Federation de la Londra.
- Actiunea de afiliere va avea curand, sper, rezultate concrete si practice. Am spus, in repetate randuri, creativitatea nu este doar semnul originalitatii, al spiritului de inovare, de schimbare, ci este unul dintre elementele fundamentale care stau la baza culturii. Din acest motiv, una dintre prioritatile pe care le-am avut in vedere odata cu preluarea mandatului a fost sa punem accent pe incurajarea si sustinerea industriilor creative. ICR a fost permanent alaturi de filmul romanesc, de literatura, de creatia populara, de designerii romani si cred ca una dintre cheile pentru reusita proiectelor din industriile creative este tocmai deschiderea lor spre orizonturi culturale cat mai largi – spre piete culturale.
Aceasta deschidere a noastra nu a ramas fara ecou, a fost observata si, ca o recunoastere a acestor merite, la intalnirea bianuala a Consiliului International al Creative Industries Federation/Federatiei Industriilor Creative din Marea Britanie, din octombie 2017, a fost validata afilierea Institutului Cultural Roman la Creative Industries Federation. Am avut un ambasador extraordinar in acest demers, echipa ICR Londra, condusa de domnul director Dorian Branea, care a sustinut pozitia ICR si a transmis si propunerea noastra de organizare la Bucuresti, la inceputul anului 2018, a unei conferinte romano-britanice a industriilor creative. La scurt timp dupa acest succes, boardul CIF a validat prezenta mea ca membru in structura de conducere a federatiei.
Creative Industries Federation (CIF) este organizatia reprezentativa a industriilor creative britanice care numara peste 1.000 de companii, fundatii, institutii publice si private, a caror contributie la economia Marii Britanii este estimata la aproximativ 90 de miliarde de lire sterline anual. Noi trebuie sa fim acolo, pentru ca industriile creative, chiar daca nu sunt incurajate suficient in Romania, au un potential urias, se impun tot mai mult si in tara noastra - si nu o spun eu pentru ca provin din aceasta zona, o spun statisticile care arata o crestere constanta a acestor industrii, inclusiv in perioada anilor trecuti, cand celelalte industrii au fost in declin.
Asadar, avem toate motivele sa militam pentru ca industriile creative romanesti sa treaca granitele Romaniei. Aceasta afiliere ne asaza alaturi de numele grele ale industriilor creative, nume influente din domeniu, precum: Roly Keating, directorul general al British Library, Tamara Rojo, director artistic al English National Ballet, Isabel Davis, directoarea pentru programe internationale a British Film Institute, Stephen Lotinga, presedintele Asociatiei Editorilor Britanici, Linda Merrnick, rector al Royal Northern College of Music, Stephen Woodford, director general al Asociatiei Britanice de Publicitate. Acest statut este un rezultat concret al muncii noastre, in sensul de a plasa tot ce tine de creativitate romaneasca, de a plasa arta si cultura noastra, artistii romani la cel mai inalt nivel in Europa si in lume. Este ambitia noastra, a celor de la ICR, justificata de calitatea artistilor romani de diverse generatii, de a merge catre acestia – caci, in paranteza fie spus, si aici a intervenit o schimbare de abordare, in sensul in care ICR merge in intampinarea artistilor si a oamenilor de cultura romani, fara sa mai astepte ca acestia sa caute institutul si sa-l solicite in diverse proiecte - facem noi acest pas; asa am lucrat in timpul anului 2017 si asa vom proceda pe mai departe: ii cautam noi si ii promovam pe marile scene ale lumii, in marile muzee si teatre, la marile evenimente culturale europene si mondiale.

- Romania va participa anul viitor, in calitate de tara invitata, la cea de-a 77-a editie a Targului de carte Retiro. Ce ne puteti spune despre acest lucru?
- Am obtinut, la scurt timp dupa ce am preluat conducerea Institutului Cultural Roman, participarea la targ cu acest statut, de tara invitata de onoare. Targul de carte Retiro este cel mai mare eveniment din Spania dedicat literaturii, fiind organizat in Parcul Retiro din anul 1967. Este vizitat anual de peste 2.000.000 de persoane, fiind un eveniment unic din acest punct de vedere. Particularitatea targului consta in a oferi un contact direct intre cititori si autorii preferati. Participarea Institutului Cultural Roman a inceput in 2012, iar editia de anul viitor, in care avem statutul de tara invitata, va fi un motiv prielnic de a pune in valoare patrimoniul literar romanesc si, totodata, de a oferi o perspectiva asupra evolutiilor literare si editoriale actuale. Programul pe care il gandim va fi bogat si variat, cu dezbateri, lansari de carte si intalniri la care vor participa editori, scriitori, traducatori, profesori universitari, jurnalisti romani si spanioli, dar vor exista de asemenea spectacole si concerte.
Trebuie sa va spun ca tot anul viitor are loc si Targul de carte de la Leipzig, la care tara noastra va avea din nou, dupa 20 de ani, statutul de tara invitata de onoare. Acest statut asigura vizibilitate si notorietate – este o postura pe care orice tara o doreste – dar impune standarde care nu sunt simplu de atins. Gratie eforturilor depuse pentru suplimentarea bugetului alocat traducerilor pot spune ca vom merge anul viitor cu opere si lucrari traduse de calitate.

- A fost un an plin de evenimente notabile la ICR. Am discutat deja despre cateva. Ce ar mai trebui, neaparat, sa nu fie trecut cu vederea?
- Lista este nu doar lunga, ci si greu de prioritizat. Mentionez in primul rand prezenta, cu sprijinul ICR, a expozitiei Aparitii, semnata de Geta Bratescu, la Bienala de Arta de la Venetia.
Daca tot vorbim de arte vizuale, vreau sa mentionez recenta intalnire din Portugalia cu Joana Vasconcelos, ocazie cu care am obtinut acordul ei pentru organizarea unei expozitii in Romania. De asemenea, am pus bazele unui program de mobilitate initiat de Institutul Cultural Roman, in contextul implinirii a 100 de ani de relatii diplomatice intre Romania si Portugalia, dar si al Centenarului Romaniei Moderne. Legat de actiuni mai ample, nu putem uita de implicarea ICR in programul Europalia. Asa cum stiti, participarea Romaniei la Europalia va reprezenta o continuare a exercitiului presedintiei rotative a Romaniei la Consiliul Uniunii Europene, ceea ce inseamna o prezenta foarte puternica a tarii noastre in capitala Belgiei.
Anul 2017 a fost un an al deschiderii si al lansarii de oportunitati, un an ce a adus cresterea salariilor personalului ICR, al caror cuantum ramasese la nivelul anului 2009, si am reusit, de asemenea, incadrarea noastra in Familia Ocupationala "Diplomatie", acolo unde consider ca este locul acestei institutii. Anul 2018 se prefigureaza a fi, in acest context, plin de momente notabile. Romania va fi prezenta la unele dintre cele mai importante evenimente culturale europene si mondiale. Este anul Centenarului si, in mod evident, dorim sa-l marcam asa cum se cuvine in contextul implicarii noastre in marile proiecte internationale.