Vasile, conducatorul

Imprimare

Vasile este un nume vechi, intalnit in toate regiunile Romaniei. A devenit popular datorita Sfantului Vasile cel Mare, praznuit in 1, dar si in 30 ianuarie, sfant care este foarte respectat de catolici, dar mai ales de ortodocsi. A fost purtat de doi imparati bizantini si de unele personalitati importante de la noi, printre care marele Vasile Alecsandri.
Vasile Alecsandri s-a nascut in ziua de 21 iulie 1821, la Bacau, intr-o familie de mosieri, ca fiu al lui Vasile Alecsandri, medelnicer ajuns apoi vornic, si al Elenei Cozoni, fiica unui comerciant greco-roman. Din cei sapte copii ai lor, au trait doar trei: Catinca, Vasile si Iancu. Familia sa a prosperat din vanzarea sarii si a cerealelor, astfel ca a putut cumpara o mare mosie in satul Mircesti din judetul Iasi, pe malul Siretului. Primele invataturi Vasile le-a primit acolo, acasa, de la un calugar din Maramures, Gherman Vida, iar prietenul lui cel mai bun era un copil tigan, Vasile Porojan (amandoi se vor regasi, mai tarziu, printre personajele sale). Vasile Alecsandri a ajuns apoi la un pension francez de elita din Iasi, scoala de baieti Victor Cuenim, dupa care a plecat la Paris. Aici, dupa ce a incercat medicina, dreptul si ingineria, a ales studiul literaturii (intre 1834 si 1839).

Dupa studii, s-a intors in Moldova natala, unde a fost activ in mai multe domenii, alaturi de colegii sai de generatie, printre care Mihail Kogalniceanu si Costache Negri (Constantin Negruzzi). A ajuns director al Teatrului din Iasi (1840-1842) si a participat activ la Revolutia din 1848, redactand chiar unul dintre documentele importante ale acesteia. A plecat in exil, in Franta, pentru un an, apoi s-a intors din nou, luptand pentru unirea Moldovei si Tarii Romanesti. Intre 1885 si 1890 a fost ministru al Afacerilor Externe. I-a fost devotat domnitorului Cuza, care l-a trimis in Occident (Anglia, Italia, Franta) pentru a-i convinge pe puternicii vremii sa recunoasca dubla alegere a acestuia in cele doua tari romanesti. A ajuns ministru si deputat de mai multe ori
Desigur, Alecsandri este si un om de cultura foarte important, care a militat pentru unitatea culturala a romanilor in secolul al XIX-lea. De asemenea, un scriitor de o mare seriozitate si cu o mare putere de munca. Titu Maiorescu scria despre el, in 1886: In Alecsandri vibreaza toata inima, toata miscarea compatriotilor sai, cata s-a putut intrupa intr-o forma poetica in starea relativa a poporului nostru de astazi. Farmecul limbei romane in poezia populara el ni l-a deschis; iubirea omeneasca si dorul de patrie in limitele celor multi dintre noi el le-a intrupat; frumusetea proprie a pamantului nostru natal si a aerului nostru el a descris-o. A debutat in 1840, in revista Dacia literara. A fost preocupat de temele mari din epoca sa, pe care insa le-a tratat intr-un mod subtil si intr-o forma clara, senina, oarecum clasica. Cele mai apreciate au fost pastelurile sale, legendele si proza memorialistica. Unul din imboldurile intime ale poeziei sale a fost iubirea sa pentru Elena Negri (sora lui Costache Negri) si moartea acesteia in bratele sale, pe vas, in anul 1847. Dintre scriitorii generatiei sale, Alecsandri a fost cel mai profund si complex, caci s-a exersat in toate genurile si speciile literare. A cunoscut succesul cu comedia Chirita in Iasi si si-a consolidat reputatia publicand culegerile de folclor care cuprindeau legende si balade precum Miorita, Toma Alimos, Novac si Corbul sau Manastirea Argesului. A contribuit la nasterea revistei Romania literara, iar poemul sau Hora Unirii, publicat in Steaua Dunarii, revista lui Kogalniceanu, a devenit imnul Unirii Principatelor. Drama sa Despot Voda a fost premiata de Academia Romana, iar in 1881 a scris Traiasca Regele, care a ramas imnul Casei Regale a Romaniei pana in 1947.
Insotind-o pe Elena Negri, care cauta o clima mai blanda, caci era foarte bolnava, dar si cu insarcinari oficiale sau din placere, Alecsandri a calatorit foarte mult, de-a lungul si de-a latul Romaniei si in tari ca Germania, Austria, Italia, Franta, Turcia, Spania, Anglia sau nordul Africii, iar fiecare periplu i-a influentat opera literara. Intr-una din aceste calatorii a descoperit si poezia populara, fapt care urma sa aiba o mare importanta pentru devenirea lui ca poet si ca scriitor, dar si pentru dezvoltarea intregii literaturi nationale a secolului al XIX-lea. Doinele, primele sale poezii, au fost inspirate din cele populare. Cele grupate sub numele de Lacramioare (1853) au fost de dragoste, fiind inchinate Elenei, la fel ca poezia Steluta. Au urmat Suvenire si Margaritarele. Apoi au venit Pastelurile, Legendele si Ostasii nostri, care au marcat o cotitura in creatia sa, aprofundand motivele din creatiile populare. Alecsandri a fost, de asemenea, unul dintre primii nostri scriitori care au ajunsi cunoscuti peste hotare, datorita faptului ca a tradus poezii populare si poezii proprii in germana, engleza si franceza.
La 35 de ani, s-a indragostit de o tanara, Paulina Lucasievici, cu care s-a mutat pe domeniul de la Mircesti si cu care a avut o fata, Maria. S-a casatorit cu Paulina abia dupa 15 ani de convietuire. Obosit de activitatea politica, el a preferat sa duca o viata tihnita, de familie, la tara, departe de tumultul si agitatia vremii. Vasile Alecsandri s-a stins in 22 august 1890 la Mircesti, fiind bolnav de cancer.
In 30 ianuarie, crestinii ii sarbatoresc pe Sfintii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Dumnezeu Cuvantatorul si Ioan Gura de Aur. Cu toate ca fiecare dintre ei este sarbatorit si separat, in secolul al XI-lea, biserica a considerat ca e nevoie si de o sarbatoare a celor trei, pentru a arata unitatea de invatatura si pentru a evita dezbinarea credinciosilor, care ajunsesera sa considere ca unul dintre ei e mai „mare” decat altul, generand un fel de concurenta intre sfinti, ceea ce nu exista. Ei i-au aparut intr-o viziune Sfantului Ioan al Evhaitelor, spunandu-i ca La Dumnezeu una suntem si nicio impotrivire sau vrajba nu este intre noi. Ci fiecare la timpul sau, indemnati fiind de Duhul Sfant, am scris invataturi pentru mantuirea oamenilor. Nu este intre noi unul intai si altul al doilea, si de vei chema pe unul vin si ceilalti doi. Drept pentru care impreuneaza-ne praznuirea intr-o singura zi. Cei trei ierarhi sunt extraordinar de importanti pentru teologia crestina. Au trait in secolul al IV-lea si au fost numiti protectori ai invatamantului teologic, fiind proclamati, in 1936, la Congresul mondial al Facultatilor de Teologie din Atena, parintii spirituali ai tuturor institutiilor teologice. Biserica spune ca Sfantul Vasile cel Mare este mana care lucreaza, Sfantul Grigorie Teologul e mintea care gandeste, iar Sfantul Ioan Gura de Aur e gura care vorbeste.
Basil din Cezareea, numit si Sfantul Vasile cel Mare, s-a nascut in 1 sau 2 ianuarie 330, in Pontus (nord-estul Anatoliei de astazi), intr-o familie bogata, ca fiu al unui maestru al retoricii, Basil cel Batran, si al Emmeliei din Cezareea, doi oameni recunoscuti pentru piosenia lor. Bunicul sau dinspre mama fusese martir crestin. Vaduva acestuia, Macrina (adepta a lui Grigorie Taumaturgul), l-a crescut pe Vasile si pe cei patru frati ai sai, care si ei au devenit sfinti: Macrina cea Tanara, Naucratius, Grigore de Nyssa si Petru din Sebaste. Vasile a fost educat apoi in Cezareea Mazaca, in Cappadocia, in jurul anilor 350-351, unde l-a intalnit pe Grigore de Nazianz, care avea sa-i devina prieten pe viata. Impreuna cu acesta, Vasile a plecat la Constantinopol pentru studiu. Tot alaturi de el, a petrecut apoi sase ani in Atena, unde l-a intalnit pe un student care avea sa devina Imparatul Iulian Apostatul. In 356, Vasile a plecat din Atena, a calatorit prin Egipt si Siria, ajungand apoi inapoi in Cezareea, unde a practicat, timp de un an, dreptul si a predat retorica. Viata lui s-a schimbat cu totul dupa ce l-a intalnit pe Eustatiu din Sebaste, episcop si ascet. Vasile a lasat totul si s-a dedicat lui Dumnezeu. S-a botezat, iar in 357 a plecat in Palestina, Siria, Egipt si Mesopotamia pentru a studia ascetismul. Si-a impartit averea saracilor, apoi s-a retras in singuratate. Insa si-a dat seama repede ca, desi aprecia ascetismul, era facut pentru viata religioasa in mijlocul comunitatii. In 358 a strans in jurul sau cativa discipoli, printre care si pe Petru, fratele sau, fondand un asezamant monastic pe terenul familiei, langa Annesi (astazi, Sonusa, la confluenta raurilor Iris si Lycos). I-au venit alaturi mama sa, Emmelia, vaduva, sora sa, Macrina, si alte cateva femei. Vasile a scris aici despre viata in comun la manastire, iar scrierile sale au devenit fundamentale pentru traditia monastica a Bisericii Ortodoxe. Vasile l-a chemat acolo pe Grigore din Nazianz, iar impreuna cu el a alcatuit Filocalia lui Origen. A participat apoi la Conciliul de la Constantinopol din 360, unde a sprijinit Crezul Niceean, care spune ca Fiul este de o fiinta cu Tatal. In anul 362, Meletius din Antiohia l-a numit diacon, apoi Eusebius l-a numit prezbiter al bisercii, in 365. Aceste responsabilitati ecleziastice au schimbat cursul vietii lui Vasile. Impreuna cu Grigore din Nazianz, a combatut timp de cativa ani erezia Ariana, care ameninta sa-i divizeze pe crestinii din Cappadocia. In dezbaterile publice, cei doi erau mereu invingatori in argumentatie, iar acest succes le asigura un viitor in administratia bisericeasca. Vasile deja primise sarcini in dioceza Cezareei. Se pare ca Eusebius devenise invidios pe reputatia si influenta lui Vasile, astfel ca i-a dat dezlegare pentru viata de pustnic, ca inainte. Insa, dupa o vreme, Grigore l-a convins sa revina in comunitate, iar Vasile a devenit administratorul diocezei pentru cativa ani. In 370, Eusebius a murit, iar Vasile a fost desemnat succesorul sau, fiind consacrat episcop al Cezareei, exarh al Pontusului si episcop metropolitan peste cinci episcopi, printre care si cativa care se opusesera alegerii lui ca succesor al lui Eusebius. Maretia lui Vasile s-a vadit tocmai cand a fost vorba de actiune. El era impetuos, dar in acelasi timp generos si sufletist. A organizat o cantina a saracilor, distribuind mancare dupa o foamete care venise dupa o seceta. Si-a dat toata averea familiei in beneficiul saracilor din dioceza sa. Din scrisorile sale rezulta ca a fost foarte activ in aducerea pe drumul cel drept a hotilor si a prostituatelor. De asemenea, si-a instruit preotii sa nu fie tentati de bunastare sau de viata preoteasca usoara. Avea curaj sa-i critice public pe oficialii nedrepti. Predica in fiecare dimineata si in fiecare seara, in fata unui mare numar de oameni. A construit un mare complex langa Cezareea, numit Basiliad, care avea un azil al saracilor si un spital, fiind considerat in acelasi timp una din minunile lumii. Imparatul Valens, adept al filosofiei Ariene, l-a trimis pe prefectul Modestus sa-l convinga pe Vasile sa ajunga la un compromis cu arienii. Vasile nu a fost de acord. Valens nu a dorit violenta, astfel ca, dupa ce a incercat sa-l exileze fara succes de mai multe ori, a venit el insusi sa-l infrunte. Cand a sosit, Vasile tocmai celebra Divina Liturghie a Sarbatorii Epifaniei. Valens a fost atat de impresionat de Vasile, incat i-a donat pamant pentru construirea Basiliadului. Acest eveniment a aratat limitele administratiei guvernamentale fata de Biserica.
Provocarea din perioada urmatoare a fost raspandirea arianismului, cu care, alaturi de Athanasius, Vasile a luptat din rasputeri. El a aratat in lucrarea sa Despre Duhul Sfant ca acesta este de o fiinta cu Tatal si Fiul. A fost primul care a facut distinctia intre fiinta si energie, aratand ca noi Il cunoastem pe Dumnezeu doar in lucrarile sale. A corespondat cu Papa Damasus, sperand sa il aiba alaturi in condamnarea ereziei atat in Est, cat si in Vest. Insa lipsa de interes a papei l-a mahnit pe zelosul Vasile. El a murit inainte ca aceste controverse sa inceteze. Suferea de o boala de ficat si e posibil ca si practicile sale ascetice excesive sa-si fi pus amprenta asupra sanatatii sale. Nu se stie data exacta a mortii sale, dar se pare ca aceasta a survenit in anul 379.

Etimologia numelui Vasile
Vasile vine din greaca, din Basileios, derivat din basileus, care inseamna rege, conducator, suveran. In Antichitate, basileus conducea un trib sau o ginta. Dar, prin semnificatia sa originala, numele e inrudit si cu cuvantul biserica, deoarece in greaca adjectivul basilike (in latina, basilica) insemna initial regal. In arhitectura greco-romana, prin el se desemna o cladire publica construita din fonduri imperiale, dupa un anumit plan. Cuvantul a fost pastrat de crestinism, cuvantul biserica provenind din basilica. Astfel, Basileios (in latina, Basilius), pronuntat Basilios in Vest, s-a raspandit odata cu crestinismul. Totusi, desi Basilius si Basilia (feminin) sunt atestate foarte timpuriu, numele de Basil nu a devenit popular in Occident. In Est insa, datorita luI Vasile cel Mare, a devenit unul din cele mai populare nume. Slavii l-au preluat cand au trecut la crestinism, multi cneji din secolele XII si XIII purtand numele Vasilko. Preluat de romani, numele Vasile a cunoscut numeroase variante. Insa, la fel ca in cazul numelor Ion, Dumitru etc., popularitatea sa s-ar putea explica doar prin faptul ca el exista deja inainte de preluarea pe filiera slava, fiind prezent in unele obiceiuri stravechi. Plugusorul, simbol al activitatilor agricole ale romanilor, Vasilca, vergelul, calindariul, farmece, descantece etc.

Derivate ale numelui Vasile
Variantele romanesti ale lui Vasile, unele atestate deja din secolul al XV-lea, sunt foarte multe: Vasilie, Silie, Vasalie, Vaselie, Vasil, Sile, Vasilas, Vasilica, Vasilicu, Vasilcea, Vasilin, Vasilita, Sinvasii, Vasiiu, Vasii, Vasi, Vasilcea, Vasilin, Vasea, Vasel, Vasui, Vasilache, Vasilca, Vasca, Vascan, Vasila, Bazil (foarte rar), iar la feminin Vasilena, Vasilina, Vasilisa, Vasilica etc.
Si in alte limbi, numele a suferit variatii: Vasilios, Vasilis, Vassilis, Vaso (greaca), Vasil (albaneza), Basile (franceza), Basilio (italiana), Basil (spaniola, engleza), Vasil, Vasilii, Vasko si Vasilia (bulgara), Vasili, Vasiliy, Vasea, Vaska, Vasya si Vasilisa (rusa), Vazul, Baszo, Vaszoly si Vaszilia (maghiara), Pasi (finlandeza), Vasil si Vaso (georgiana), Vasil si Vasko (macedoneana), Bazyli (poloneza), Vasilije si Vaso (sarba), Vasyl, Wasyl (ucraineana).

Personalitati cu numele Vasile sau derivate
Sfantul Vasile cel Mare (330-379); protopopul Vasile cronicarul (1586-1659) din Scheii Brasovului, primul cronicar de limba romana din Transilvania; Vasile Lupu (1595–1661), domn al Moldovei, ctitor al bisericii Trei Ierarhi din Iasi si fondator al Academiei Vasiliene; Vasile Alecsandri (1821-1890); Vasile Conta (1845-1882); Vasile Goldis (1862-1934); Vasile Parvan (1882-1927); Vasile Voiculescu (1884-1963)
Personaje: Don Basilio (Barbierul din Sevilla, Nunta lui Figaro).

Predispozitii ale persoanelor cu numele Vasile
Au doua personalitati diferite, care se exprima in cursul aceleiasi actiuni, in functie de nivelul de realizare: ei pot fi sceptici la inceput, iar apoi pot deveni foarte convinsi de un anumit lucru. Insa, in orice caz, ei sunt foarte sinceri si intotdeauna de buna credinta. Cei numiti Vasile sunt logicieni, bazandu-se pe inteligenta si pe realitati palpabile si incercand intotdeauna sa integreze fiintele si evenimentele vietii in propria lor logica. Obiectivi, foarte putin influentabili, ei sunt capabili sa mearga pana la capat atunci cand sunt convinsi de un lucru. Sunt increzatori in ei insisi doar cand au certitudini. Dorinta lor cea mai puternica de a fi corecti, drepti si cinstiti ii face uneori autoritari fata de cei din jur, care nu ii prea plac din aceasta cauza. La fel ca in prietenie, unde poate da totul, Vasile poate fi excesiv si aici, devenind prea autoritar. Pasional, Vasile nu isi asculta intuitiile, pe care le asimileaza cu impulsurile de moment si cu sentimentele, lucruri de care refuza sa se lase purtat.
Vasile este foarte seducator, este un barbat care da incredere, solid, puternic, chiar daca uneori pare prea aspru. Este stabil sentimental – nu e nici prea emotiv, nici lipsit de emotivitate. Nu e un exuberant, nu e un spontan, ci are mai degraba reactii reduse, intarziate, caci de multe ori el se gandeste la cum ar fi trebuit sa reactioneze pe moment.
Vointa sa se manifesta in reprize – uneori are o vointa de fier, alteori sta in repaus. Considera ca activitatea e superioara puseurilor de vointa, astfel ca, in cazul unor greutati, Vasile are tendinta sa se concentreze pe actiuni continue, care ii dau siguranta de sine. La inceput, el are o tonus bun, vitalitate, insa de multe ori se indoieste ca si-ar putea folosi la maximum capacitatile. Din exterior pare robust, insa in interior el este adeseori influentat de starile sale psihice. E sociabil, dar in mod capricios – uneori are nevoie de un public care sa il asculte si sa il aprobe, alteori cauta orice pretext ca sa scape de anturaj, sa ramana singur. Dinamismul sau se manifesta in actiune, in evenimente, nu in profunzimea sufletului sau. Vasile se cauta pe sine mai degraba prin intermediul actiunii decat prin reflectie.
Vasile e inteligent, dar mai mult gandeste sistematic decat sa aiba momente de stralucire. El cauta fara incetare adevarul si nu are incredere in abstractiuni. Inteligenta sa e practica, el doreste sa avanseze, insa in mod eficace, caci iubeste efortul intelectual asa cum iubeste munca fizica.
Cei numiti Vasile iubesc sau nu iubesc, pentru ei nu exista zone gri. Daca au cel mai mic dubiu, prefera sa dispara decat sa insiste. Fideli, ei nu iarta nicio tradare, nici in prietenie, nici in dragoste. Personalitatea lor are o multime de fatete, iar asta se vede si in senzualitatea lor. La acest capitol, ei pot fi cand surprinzatori, cand dezamagitori. Sexualitatea lor e strans legata de psihic si de credintele lor, ceea ce o face prea complexa.
Pe scurt, am putea spune ca Vasile are o personalitate puternica, fiind caracterizat de o moralitate fara compromisuri si de o indoiala, de o suspiciune cvasi-permanenta. (Foto: Wikipedia, crestinortodox.ro)

Cadouri Dacic Cool. Promotii dedicate celor cu numele Vasile

Cadouri Dacic Cool, de Sarbatoarea Sfantului Vasile cel Mare (1 ianuarie)

Promotia Dacic Cool 2017 se desfasoara in perioada 30 decembrie 2016 - 1 ianuarie 2017. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Promotia Dacic Cool 2016 se desfasoara in perioada 30 decembrie 2015 - 1 ianuarie 2016. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Promotia Dacic Cool 2015 se desfasoara in perioada 30 decembrie 2014 - 1 ianuarie 2015. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Cadouri Dacic Cool, de sarbatoarea Sfintiilor Trei Ierarhi (30 ianuarie)

Promotia Dacic Cool 2017 se desfasoara in perioada 28-30 ianuarie 2017. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Promotia Dacic Cool 2016 se desfasoara in perioada 28-30 ianuarie 2016. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Promotia Dacic Cool 2015 se desfasoara in perioada 28-30 ianuarie 2015. Toate persoanele cu numele Vasile sau cu nume derivate vor primi cadou, din partea magazinului online Dacic Cool, in cazul in care comanda produse in valoare de 100 lei, pe langa promotiile active in magazin, un sapun cu miere si propolis 100 g de la Apiland.

Le uram tuturor sarbatoritilor La Multi Ani!
Pentru orice lamuriri suplimentare, ne puteti contacta prin e-mail ( Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza ) sau la numerele de telefon: 021.225.05.07, 0723.156.099 (de luni pana vineri intre orele 10.00 si 18.00).