De curand, Serban Damboviceanu a fost invitatul lui Radu Moraru intr-o
emisiune difuzata in direct pe canalul Nasul TV, unde a povestit despre
povestea de succes a vinurilor Corcova.
Initial,
pasiunea pentru vinuri a fost pentru el un hobby, nu se gandea ca ea se
va transforma intr-o afacere in toata regula. S-a intors in tara de la
studii, din Franta, in anul 2005, cu ideea de a cumpara doar doua
hectare de vita-de-vie, din care sa obtina vin in cantitati mici. Isi
imagina ca organizarea unei afaceri cu vin, de la procesul de obtinere
pana la marketing si vanzari, se face destul de usor. Cand si-a dat
seama insa ca lucrurile sunt mult mai complicate, dar potentialul unei
astfel de activitati este foarte mare, s-a hotarat sa se dedice total
unei asemenea intreprinderi.
Alaturi de un partener de afaceri
francez, Michel Roy, Serban Damboviceanu a reconstruit o intreaga
podgorie din judetul Mehedinti. Este vorba despre podgoria din comuna
Corcova, o asezare care beneficiaza de un climat si de un sol propice
vite-de-vie. Odinioara celebra, podgoria mehedinteana era lasata in
paragina, insa frumusetea locurilor si priceprea oamenilor locului in
arta vinului l-au convins sa investeasca acolo. A existat si o
intamplare fericita, aceea ca existau fonduri europene destinate acestui
tip de afacere. A fost greu sa obtina aceste fonduri, insa pana la urma
a reusit.
Cei doi investitori au cumparat aproape 200 de hectare de
pamant la Corcova. Dintre acestea, doar cateva hectare erau cultivate,
insa intr-un mod necorespunzator. Au inceput prin a planta soiuri de
vita-de-vie, aduse special din Franta, pe 28 de hectare, iar in prezent
podgoria se intinde pe 100 de hectare, in cele mai bune zone ale
locului. De la inceput, ideea a fost obtinerea unor vinuri de calitate
inalta – de aceea, soiurile de struguri au fost selectionate cu grija.
Romania are un mare potential in ceea ce priveste productia de vinuri. In primul rand, solul si clima, asa-numitul terroir, sunt foarte potrivite pentru vita-de-vie. Practic, inca este loc de terroir-uri
noi, care pot furniza vinuri deosebite, in timp ce in Franta sau in
Italia lucrurile sunt asezate demult. In al doilea rand, la noi in tara
inca exista terenuri libere, pe care pot fi plantate podgorii, in timp
ce alte tari nu mai au terenuri noi. In al treilea rand, in tari cu
traditie in viticultura, ca Franta si Italia, clima se schimba, devine
excesiv de calda, in timp ce Romania se bucura inca de un climat
continental temperat. Se poate spune chiar ca tara noastra poate deveni
un veritabil El Dorado al vinului.
Domeniul viticol de la Corcova are
o poveste veche, primele mentiuni referitoare la acest taram de vis
fiind facute inca pe vremea lui Mihai Viteazu. Printul Bibescu a facut
insa celebre vinurile de Corcova, in perioada interbelica, obtinand
recunoasterea si aprecierea unor personalitati de prim rang din lumea
culturala si mondena europeana, mai ales din protipendada pariziana, cea
care dadea tonul in materie de mode si tendinte in Europa. De fapt,
Printul Bibescu facea parte din aceasta lume selecta si pretentioasa,
caci s-a nascut la Paris si traia acolo, petrecandu-si doar vacantele in
Romania. Iar cel care ii administra podgoria de la Corcova era un
specialist francez cu pregatire de oenolog, care ii fusese recomandat
Printului tocmai de catre Nicolae Titulescu. De aceea, Roy &
Damboviceanu au decis sa cultive in special soiuri de struguri
frantuzesti, pentru a reinnoda traditia.
Avand un brand puternic, o
productie de calitate si o experienta anterioara in domeniul comertului,
Serban Damboviceanu s-a concentrat apoi pe construirea unei strategii
de vanzari. Singurele inconveniente sunt, in domeniul viticol, lucrurile
pe care nu le poti controla, respectiv clima – caldura, ploile,
grindina etc. Aceste detalii pot intarzia o productie sau chiar o pot
compromite. Exista ani mai buni si ani mai rai – gustul strugurilor nu
este identic in fiecare an, depinde si el de clima, de perioada de
coacere, de momentul culegerii. Desigur, caracteristicile generale ale
unui vin, identitatea sa, gustul sau, care sunt date de cele patru
elemente definitorii – clima, solul, interventia umana si soiul de
struguri, se pastreaza. In plus, in cazul vinului trebuie sa stii sa tii
cont de gusturile consumatorilor dintr-o anumita tara, de cultura si
traditii.
Serban Damboviceanu se implica din plin in afacerea sa cu
vinuri, ocupandu-se de partea de vanzari si de exporturi, ceea ce
implica multe deplasari. De asemenea, celalalt partener, Michel Roy, are
pregatire tot in domeniul comercial. La Corcova exista un director
tehnic de nationalitate franceza, de specialitate oenolog, care
manageriaza atat podgoria, cat si crama. Echipa de la podgorie este
foarte stabila, lucrand acolo inca din anul 2005 – un lucru important
pentru rezultatul final.
Serban Damboviceanu a mai vorbit despre
importanta construirii notorietatii pentru vinurile romanesti, care inca
se vand sub pretul real, pe plan mondial. Acest lucru se face nu doar
prin castigarea unor concursuri de profil, ci si prin obtinerea unor
aprecieri inalte din partea celor mai mari critici oenologi
internationali. In momentul in care acestia coteaza bine un vin, cererea
pentru crama respectiva creste automat. Corcova a facut deja un prim
pas in aceasta directie, doua dintre vinurile sale fiind amintite de
renumitul critic Jancis Robinson – Cabernet Sauvignon si Syrah. Desigur,
pentru o cotarea mai buna a vinurilor romanesti este nevoie de o
activitate de relatii publice bine gandita, de actiuni comune ale
producatorilor pe plan extern.