Ergonomia moderna, in cautarea echilibrului intre util si placut

Imprimare

Desi multa lume are impresia ca statul pe scaun reprezinta forma ideala de odihna, statul pe scaun este, de fapt, principala cauza a afectiunilor de coloana, dar si a multor alte afectiuni musculare, respiratorii si cardiovasculare. O pozitie corecta de stat pe scaun inseamna o crestere a capacitatii de concentrare si a performantei. Putem scapa astfel de oboseala si putem evita o serie intreaga de afectiuni care, altfel, nu vor intarzia sa apara. Chiar daca scaunele ergonomice sunt sensibil mai scumpe decat cele obisnuite, ele sunt esentiale si ar trebui percepute ca o investitie in propria sanatate sau, dupa caz, in sanatatea angajatilor.

Adevarul este ca, oricat ne-am stradui, folosind un scaun obisnuit nu vom reusi sa ne pastram pozitia corecta prea mult timp. De ce? Pentru ca principala problema o reprezinta lipsa de miscare in care ne complacem si la care scaunele obisnuite ne indeamna. Scaunul ergonomic trebuie sa fie, in primul rand, confortabil si sa ne asigure pozitia corecta in orice moment si indiferent de activitatea pe care o desfasuram. Un scaun ergonomic bun nu te lasa, practic, sa ai o pozitie deficitara. Insa, in afara de functionalitate si performante tehnice, un scaun ergonomic de calitate trebuie sa raspunda si unor exigente de ordin estetic, motivate de orientarea ergonomiei moderne catre gasirea echilibrului intre util si placut.
Inca din anii 1980, specialistii in domeniu au inceput sa acorde mai multa atentie frumusetii, elegantei si simplitatii produselor, nu doar aspectului lor functional. Donald Norman, unul dintre pionierii ergonomiei cognitive, a exprimat cel mai bine modul in care aspectul placut al unui obiect ii influenteaza utilizarea. Principiul lui era Aspectul estetic conteaza: obiectele atragatoare functioneaza mai bine. Se spune ca obiectele sunt alese, folosite, indragite si schimbate pe baza unor criterii senzoriale. Aceasta este cu atat mai adevarat in domeniul mobilierului, in special al mobilierului de birou. Insa, de cele mai multe ori, in evaluarea acestor criterii si a modului de amenajare a spatiului de lucru ultimul cuvant nu ii apartine angajatului, utilizatorul final. Ori mobilierul care ne inconjoara si in mijlocul caruia angajatul isi petrece o buna parte din zi trezeste, prin forma, materiale si textura, senzatii diferite de la utilizator la utilizator.
In contact permanent cu utilizatorul, scaunul de birou trebuie sa raspunda la patru tipuri de placere: fiziologica, sociologica, psihologica si ideologica. Placerea fiziologica se refera la senzatia pe care utilizatorul o resimte prin perceperea unui stimul agreabil. De exemplu, scaunul poate sa aiba o textura foarte placuta sau o forma eleganta. Placerea sociologica este legata de masura in care produsul favorizeaza interactiunile sociale sau pune in valoare statutul social al utilizatorului. Astfel, un scaun de birou cu un spatar inalt confera siguranta si prestigiu si poate fi indiciul unei pozitii superioare in ierarhia companiei. Placerea psihologica tine de reactiile cognitive si emotionale pe care le trezeste produsul. Spre exemplu, cineva poate fi extrem de incantat de un anumit mecanism de reglare al scaunului pe care sta. Placerea ideologica intervine atunci cand valorile promovate de produs corespund valorilor utilizatorului. Daca persoana respectiva este interesata de protectia mediului inconjurator, va fi, probabil, mai atrasa de un scaun de birou realizat din materiale reciclabile decat de unul fabricat din materiale obisnuite.
Un exemplu elocvent de scaun ergonomic inteligent si cu un design remarcabil este InTouch, exponent al conceptului Human Design, definitoriu pentru Dauphin, unul dintre cei mai importanti producatori europeni de scaune de birou. Dupa cum sugereaza si numele, modelul InTouch urmeaza toate miscarile utilizatorului, ajutandu-l, astfel, sa se afle permanent in contact cu sezutul si spatarul, pentru maximum de confort si pentru prevenirea defectelor posturale. Ergonomia de inalta clasa de care dispune scaunul InTouch are la baza un sistem special, care asigura o tensiune constanta a spatarului. Acesta se pliaza pe spatele utilizatorului, asigurand pozitia optima si prevenind durerile ce apar atat de frecvent in zona lombara in cazul scaunelor obisnuite. Scaunul coordoneaza automat pozitia capului, a gatului, a bustului, a bratelor si a picioarelor, eliberand incheieturile corpului de orice presiune. Aceste motive i-au determinat pe expertii in design si ergonomie din juriul prestigioaselor premii Red Dot sa acorde modelului InTouch sigiliul de calitate Red Dot la categoria design de produs pe anul 2011. Scaunele ergonomice ale brandului german Dauphin sunt importate in Romania de compania noastra, Hansen Office Design.

man-ms.com.ua/
http://www.np.com.ua