Joi, 9 Dec

Ultimele Titluri :
Te afli aici : Blogurile brandurilor Dacic Cool Blog Hansen Helmut Sturmer, un psiholog al spatiului

Helmut Sturmer, un psiholog al spatiului

Email Imprimare

La seminarul pe care Hansen Office Design l-a organizat pentru arhitectii din Cluj, intr-o zi incarcata, dar extrem de placuta, asa cum sunt toate zilele la TIFF, am fost onorati sa il avem ca invitat pe renumitul scenograf Helmut Sturmer, distins cu premiul de excelenta la editia de anul acesta a Festivalului International de Film Transilvania. In cadrul TIFF a fost vernisata, la Muzeul de Arta Cluj-Napoca, expozitia retrospectiva Helmut Sturmer, Spatii imaginare, ce marcheaza cei peste 40 de ani de cariera artistica ai scenografului. De-a lungul carierei sale prodigioase, in care a colaborat cu regizori precum Silviu Purcarete, Vlad Mugur, Andrei Serban, Lucian Pintilie si Tompa Gabor, artistul nascut in urma cu 70 de ani la Timisoara a semnat decorurile si costumele pentru mai bine de 200 de filme, spectacole de teatru si de opera.

Helmut Sturmer a absolvit sectia de scenografie a Institutului de Arte Plastice din Bucuresti. Intre 1968 si 1977, a fost scenograf la Teatrul de Stat din Sibiu si la Teatrul Bulandra din Bucuresti. In 1971 si 1975, la invitatia Teatrului Municipal din Koln, a semnat scenografia unor spectacole regizate de David Esrig si Roberto Ciulli. A urmat, la Teatrul Municipal din Munchen (1976) si la Old Tote Theater din Sydney (1977), spectacolul Azilul de noapte, in regia lui Liviu Ciulei. In 1977 s-a stabilit in Germania, iar in urmatoarele trei decenii a lucrat, printre altele, pentru Theatre de la Ville din Paris, Opera din Karlsruhe, Opera din Bonn, Opera de Stat din Viena si Royal Shakespeare Company.
A semnat scenografia unor creatii cinematografice de referinta, dintre care amintim Nunta de piatra si Duhul aurului (regia Dan Pita si Mircea Veroiu), Tanase Scatiu (regia Dan Pita), Dincolo de nisipuri (regia Radu Gabrea), Ratacire (regia Alexandru Tatos) si, recent, Undeva la Palilula (regia Silviu Purcarete). In 1975, pelicula Tanase Scatiu a fost distinsa cu Premiul Criticii pentru cea mai buna scenografie de film istoric. Scenografia de opera a lui Helmut Sturmer include spectacole precum Lucia di Lammermoor, Evgheni Oneghin, Don Giovanni, Turandot, Roberto Devereux, Faust sau Visul unei nopti de vara, montate pe marile scene ale Europei. In Romania, Helmut Sturmer a creat decoruri remarcabile pentru spectacole precum Faust, regia Silviu Purcarete (Premiul de excelenta UNITER, 2007), Asa este (daca vi se pare), la Teatrul National din Craiova, regia Vlad Mugur (Premiul UNITER pentru scenografie, 2001), Rinocerii (regia Tompa Gabor, Teatrul Radu Stanca din Sibiu), Hamlet (regia Vlad Mugur, Teatrul National din Cluj). Scenografia impresionanta pentru piesa de teatru Troilus si Cressida, in regia lui Silviu Purcarete, pusa in scena la Teatrul Katona Jószef din Budapesta, i-a adus numeroase distinctii, printre care Premiul Festivalului Teatrelor Maghiare din Pecs si Premiul Criticii Ungare pentru cel mai bun decor si cele mai bune costume ale stagiunii 2005-2006. UNITER l-a premiat pe Helmut Sturmer pentru intreaga activitate in anul 2004.
Autodefinindu-se ca un cameleon, Helmut Sturmer nu are un stil neaparat recognoscibil de la distanta, pentru ca, dupa cum marturisea intr-un interviu, nu urmareste sa creeze decoruri frumoase, ci decoruri care sa serveasca spectacolului, sa vina in sprijinul textului si al viziunii regizorale. Un decor frumos, dar care nu ajuta spectacolul, este, practic, inutil. Helmut Sturmer este convins ca orice spatiu are un suflet al lui si ca decorul trebuie sa fie astfel conceput incat sa-i permita spectatorului sa-l vada cu alti ochi la sfarsitul reprezentatiei. Artistul scenograf este, in primul rand, un psiholog al spatiului, fiind, atat in teatru, cat si in opera, un inventator de spatii. Helmut Sturmer lucreaza cu regizori de care il leaga numeroase colaborari. Impreuna cu ei, scenograful formeaza o adevarata echipa, ajungand sa aiba o viziune unitara din care se nasc spectacolele reusite. Nu exista insa o reteta pentru un decor bun, fiecare nou proiect fiind o provocare. Asa cum afirma Helmut Sturmer, procesul de creatie poate fi scurt sau, din contra, poate fi un timp al cautarilor, asa cum a fost cazul pentru scenografia spectacolului Faust, pus in scena de Silviu Purcarete. In viziunea lui Helmut Sturmer, scenografia este o arta in care ai mereu ceva de invatat, oricat de experimentat ai fi, pentru ca, la urma urmei, experienta nu tine loc de creativitate.


Comentarii (0)


Arata comentarii/Ascunde

Scrie comentariu


busy