Incursiune in lumea pedagogiei Montessori, la o intalnire Dacic Cool

Imprimare

Miercuri seara, in data de 30 aprilie, la ora 18.30, a avut loc o noua intalnire Dacic Cool, la Gradinita Montessano din Bucuresti (Strada Ipotesti, nr. 23). Tema principala a fost pedagogia, iar invitatul special a fost doamna Ligia Stanciu, presedinte al Fundatiei Montessori Romania, care a abordat acest subiect impreuna cu fondatoarele gradinitei Montessano.
Spre diferenta de alte tipuri de pedagogie, metoda Montessori, initiata in urma cu un secol, in Italia, pune un mare accent pe observarea cu mare atentie a copiilor de catre pedagogi, precum si pe o relatie cat mai stransa intre pedagogi si parinti. Se considera ca doar asa pot fi intelesi copiii in toata complexitatea lor, doar in acest fel pot fi sprijiniti in a-si dezvolta aptitudinile si talentele proprii, in ritmul propriu.

Dr. Maria Montessori, fondatoarea acestei pedagogii, a observat ca importanta prea mare pe care o are, in procesul educativ, impartasirea unor cunostinte intelectuale se face, de fapt, in detrimentul dezvoltarii umane (personale si sociale) a copilului. De aceea, dupa o studiere atenta a comportamentului copiilor provenind din diferite medii culturale, economice si sociale, ea a elaborat un sistem psihologic si pedagogic propriu, precum si o serie de materiale autodidactice, care impreuna au alcatuit o noua pedagogie.
De curand, o gradinita din New York ii anunta pe parinti ca scoate din programa orele de joaca, serbarile etc., deoarece copiii trebuie sa invete mai mult! Parintii au fost aproape socati. In momentul in care iti inscrii copilul la gradinita stii foarte clar ce activitati va face el acolo timp de trei ani, iar o schimbare brusca a programei e de natura sa te nelinisteasca. Intr-adevar, copiii invata multe lucruri la gradinita, insa modul in care fac acest lucru difera de al copiilor mai mari. Ei invata si prin joaca sau mai ales prin joaca. Invata, de asemenea, prin socializare, iar socializarea se face tot prin joc.
O alta problema a pedagogiei este aceea ca, astazi, inca nu este inteleasa importanta gradinitei. Multi parinti nu isi dau seama ca, intre 3 si 6 ani, copiii au nevoie de interactiune, de socializare, pentru a se dezvolta armonios. Pe langa dezvoltarea abilitatilor proprii, ei au nevoie si de contactul cu cei de varsta lor, pentru a se autoevalua, pentru a se compara, pentru a invata de la ei, pentru a invata primii pasi ai vietii sociale.
Intalnirea Dacic Cool pe teme de pedagogie a fost asezonata cu o degustare de "dulciuri naturale", si anume dulceturi naturale de la Topoloveana. Acestea reprezinta o alternativa sanatoasa la tentatiile dulci care ii ispitesc pe copiii nostri din rafturile magazinelor, in fiecare zi. Dulceturile Topoloveana nu contin zahar sau alti indulcitori si nu contin conservanti, fiind preparate ca in urma cu 100 de ani, atunci cand a inceput activitatea cooperativei (pe vremea aceea) din Topoloveni.
Dupa intalnire, parintii care s-au inscris in prealabil au participat la Atelierele Montessori. Cei care doresc sa afle mai multe detalii despre aceste ateliere, in cadrul carora parintii se familiarizeaza cu metoda Montessori, pot accesa www.facebook.com/ateliere.montessori, www.facebook.com/fundatia.montessoridinromania sau pot suna la numarul de telefon 0754.090.908.