Manuela Furdui, o istorie in care viata bate filmul

Imprimare

In plina deruta a crizei, Fin Expert continua sa se dezvolte. Aceasta firma de consultanta si de contabilitate continua sa-si creasca atat numarul de clienti, cat si cifra de afaceri. Isi schimba sediul si demareaza un proces de rebranding. Este creatia unei absolvente a Facultatii de Finante si Contabilitate si a unei scoli de relatii internationale din Anglia, dar si cu un MBA in Franta. Manuela Furdui, casatorita, mama a doi copii, o fata de 17 ani si un baietel de 3 ani si jumatate, si-a creat cartea de vizita in calitate de consultant la KPMG, unde a lucrat din 1995 pana in 2003. Se spune ca la o multinationala nu poti rezista mai mult de 5-6 ani. Ea a rezistat 8. Apoi a infiintat Fin Expert.

La KPMG fiecare zi era o noua provocare. Era interesant, dar si stresul era pe masura. Seara, termina munca tarziu, cand fetita sa dormea deja de mult. Dimineata, incepea devreme, cu un nou stres, si ziua se termina tarziu sau foarte tarziu. Dupa 8 ani insa, parca era deja prea mult… Dar probabil ca ar fi continuat, daca intr-o zi fiica ei nu i-ar fi reprosat ca nu-i acorda nici un pic de timp. Ca ar putea numara pe degetele de cate ori i-a zis Noapte buna! si a pupat-o seara la culcare. Si-a dat seama ca avea dreptate. Fetita ei se culca devreme, iar ea ajungea acasa mult mai tarziu. Grija fetitei era delegata unei bone; nu era neingrijita, dar ii lipsea prezenta mamei… In acest iures, in care nu stiai cand se termina o zi si cand incepe alta, fiica ei ajunsese deja sa implineasca 10 ani, iar casnicia ei era de mult terminata, numai ca ea nu observase. Atunci a luat hotararea sa schimbe lucrurile in mod radical. Astfel, a plecat de la KPMG, a divortat, si-a cumparat o casa unde s-a mutat impreuna cu fiica ei. Dar nu stia ce ar putea face mai departe…

De ce si cum a infiintat propria firma, Fin Expert
Pana atunci, viata ei se identificase practic cu munca la KPMG. Sa se apuce de contabiltate reprezenta o adevarata decadere fata de complexitatea activitatii ei de pana atunci. Mai putea opta pentru pozitia de director financiar intr-o mare companie. Era un compromis, dar nu constituia in nici intr-un caz adevarata solutie. Cel care a incurajat-o si a ajutat-o sa aleaga aceasta cale a fost un bun prieten care, ulterior, avea sa-i devina sot si tatal celui de-al doilea copil. De fapt, impreuna au decis numele firmei, de vorba la o cafea in piata mare din Brasov. Astfel, s-a hotarat sa infiinteze propria firma, desi acest lucru o speria. Nu stia si nu se gandise niciodata ce inseamna sa infiintezi o firma. Stia ca in nici intr-un caz nu va fi mai putina munca, dar cel putin isi putea organiza singura programul, astfel incat sa se poata ocupa si de fiica ei. A fost pentru prima data cand a avut timp sa ia micul dejun cu ea. Era o schimbare radicala, pe care o facea pentru familie, in primul rand. A urmat o perioada extrem de grea. S-a trezit singura intr-un birou cu doua angajate si fara nici un client. OK! De unde sa inceapa? Nu avea nici o experienta de vanzare. Unde sa caute clientii? Au inceput telefoanele. Primii clienti au fost sora, un cumnat, apoi o prietena… A inceput apoi o colaborare cu Triumph Underwear. Conducerea de aici era nemultumita de colaborarea pe care o aveau cu un mare cabinet de consultanta. Dar erau foarte greu de convins cei din Elvetia sa accepte colaborarea cu o firma no name, nou infiintata. Din fericire, CV-ul Manuelei Furdui, cu adevarat impresionant, a reusit sa-i convinga. A contat, de asemenea, si increderea pe care i-a acordat-o doamna Roxana Tilinca - directorul general al companiei - si cu care ulterior a legat o frumoasa legatura de prietenie.

Viata personala, cand ai propria firma
A fost un inceput care a contat extrem de mult si de la care Fin Expert a inceput sa se dezvolte. Dar, pana in 2006, a fost foarte greu. Si tocmai cand ajunsese pe o linie de plutire, a ramas insarcinata. Avea 38 de ani. A fost o sarcina cu probleme, care a imobilzat-o la pat vreo 6 luni. Firma reprezenta singura sursa de venit si constituia o investitie de munca de patru ani de zile. Iar, in acel moment, in firma nu se misca nimic fara ea. Ea era persoana de contact, ea creea confortul clientilor. A trebuit sa conduca totul cu ajutorul unui laptop, din varful patului. Nu putea participa la intalniri, dar organiza teleconferinte de acasa. Fetele pe care le avea in firma le luase de pe bancile facultatii si incercase sa le invete ceea ce invatase si ea la KPMG. Din fericire, s-au descurcat admirabil, astfel incat firma nu numai ca a supravietuit, dar chiar s-a dezvoltat. E adevarat ca era si perioada de boom economic, dar meritul cel mare a fost al echipei care si-a unit fortele. La doua saptamani dupa nastere, a inceput deja sa treaca pe la firma. La inceput, cate doua ore, apoi cate patru, cate cinci… A avut noroc cu bona pe care a avut-o si la fetita, astfel ca activitatea a putut reporni rapid, in forta.

Intalniri capitale
A fost o perioada in care nu a dus lipsa de surprize. In 2005, a cunoscut o doamna, Viorica Trusca, ce avea o firma de contabilitate, impreuna cu un cetatean francez. Drumul lor comun avea insa sa se termine, iar ea urma sa preia integral firma pe care Viorica Trusca o infiintase in 1992 si care, in acel moment, ajunsese la peste o suta de clienti, in general companii franceze. Firma se numea Fincont, dar nu se potriveau doar denumirile firmelor, ci si activitatile lor erau similare, clientii - majoritar francezi la Fincont si majoritari anglo-saxoni la Fin Expert. Astfel, se puteau sustine reciproc, stimuland o crestere mai rapida. Dar, in primul rand, era o potrivire, o chimie personala intre Manuela si Viorica, ceea ce a decis formarea unui grup, Fincont Expert Grup. Au decis sa se mute in acelasi sediu si sa actioneze in piata cu o strategie comuna. A fost o hotarare benefica pentru ambele firme. A urmat o perioada de succes, de crestere rapida, din 2005 pana in octombrie 2009. Dar anul trecut, soarta si-a jucat una dintre marele ei feste. Deja se imprietenisera, devenisera foarte apropiate si in fiecare zi treceau in revista problemele la o cafea. Insa, intr-o miercuri, Viorica ii spune ca in week-end va pleca le Paris. Dar de ce?, a venit prompt o indreptatita intrebare, mai ales ca trebuiau sa depuna urgent un proiect important… Vroia sa-si cumpere pantofi - suna raspunsul… Se intampla pentru prima data… parea o gluma. Era singura, fara copii, fara frati, fara familie. Firma era singura ei familie. Angajatii pe care ii crescuse si ii invatase tot ceea ce stia si ea erau adevarata si singura ei familie. De altfel, ii considera copiii ei si asa li se si adresa. Nu de mult, tot la o cafea ii spusese… Vezi ca eu nu am pe nimeni, cand vei vedea ca incep sa ma imbolnavesc, sa ma sui in avion si sa ma trimiti la Paris, ca eu acolo vreau sa mor. Nu a reusit sa o convinga sa nu plece, nici cu riscul de a se certa. A plecat joi dimineata. Iar vineri seara, Manuela a primit un telefon care o instiinta ca asociata ei murise. Facuse un atac de cord. Din acel moment, totul parea ca se destama. A fost un soc imens pentru Manuela, nu pierduse numai o partenera, ci si o buna prietena. Dupa o perioada extrem de grea, din punct de vedere emotional, dar si profesional. Dupa un an de la pierderea Vioricai, Fincont exista inca, chiar daca nu au putut pastra compania. Exista toti angajatii si toti clientii! Fincont acum este parte integranta din Fin Expert.



Criza, o oportunitate
Acum, firma are deja 60 de angajati si un portofoliu de 350 de clienti. Si cresterea continua, chiar daca intr-un ritm mai mic decat in anii trecuti. Criza reprezinta in ultima instanta o provocare. Si trebuie sa-i faci fata. Trebuie sa ai idei noi, sa deschizi directii noi. O directie noua extrem de benefica a fost demarata absolut intamplator, in urma unei solicitari venita de la unul din clientii existenti. Este vorba de asistenta necesara obtinerii ajutoarelor de la stat, proiect pe care-l incepuse cu Viorica cu un an inainte ca aceasta sa moara. Astazi, se pot lauda ca o mare parte dintre proiecte de ajutoare de stat sunt realizate de Fin Expert. Acum, e important sa castigi cota de piata, sa consolidezi ceea ce ai realizat, este tocmai motivul pentru care acestei directii i-a fost acordata o atentie speciala.

Cum sa iesi din pluton
Dar criza reprezinta o provocare si in ceea ce priveste imaginea. Este necesar sa iesi din pluton, sa te detasezi. Evident, a apelat la o companie specializata pentru a demara un amplu proces de branding. Astazi, se impune sa-ti creezi o imagine noua. Iar primul pas il va reprezenta mutarea intr-un sediu nou si schimbarea mobilierului. Iar acesta este un moment bun din punct de vedere al ofertelor. Fin Expert are nevoie de o imagine clara, distincta, de o identitate proprie. Este motivul pentru care o vila veche, o locatie proprie, ar fi de preferat unui building de birouri. Dar este greu de gasit o vila in care sa intre 60 de angajati. Prezenta unei note personale este insa importanta, atat pentru client, cat si pentru tine, cand mergi la birou. Imaginea este esentiala. Iar la Fin Expert clientii vin in mod frecvent. Tocmai de aceea, imediat ce se va rezolva problema sediului, urmeaza schimbarea integrala a mobilierului. Pentru asta firma deja stabilita este Hansen. Manuela a ales-o datorita mobilierului pe care l-a remarcat la majoritatea clientilor pretentiosi. Un mobiler cu o puternica nota personala, care nu are nimic comun, care te ajuta sa-ti creezi imaginea de care ai nevoie. Iar solutiile ingenioase pe care le promoveaza Hansen iti permit si o eficientizare a spatiului. In plus, Manuela a avut si placuta surpriza de a achizitiona deja un scaun nou de la Hansen. Acum, de cand se poate bucura de binefacerile lui si a scapat de atat de suparatoarele dureri de spate si de gat, se simte practic alt om. Este de altfel elementul decisiv care i-a determinat hotararea de a lucra cu Hansen, aceasta diferenta enorma fata de vechiul scaun, unul deosebit, cu pretentii, dar care, in loc sa-i atenueze problemele de spate pe care i le creeaza lucrul indelungat la birou, mai mult i le-a agravat… S-a hotarat de altfel ca ponderea cea mai mare in viitoarea investitie sa o reprezinte tocmai scaunele, pentru a putea asigura acest confort total pentru toti angajatii.

Importanta delegarii
Dar, probabil, realizarea cea mai importanta a ultimei perioade o reprezinta dezvoltarea unui esalon doi, a unor nivele de responsbilitate si delegarea de sarcini. Usa Manuelei Furdui este deschisa in permanenta fiecaruia dintre cei 60 de angajati, dar de lucrat efectiv lucreaza cu sefii de departament. Ar fi imposibil ca acum sa mai coordoneze in mod direct activitatea fiecaruia, asa cum mai facea inca in perioada in care nu erau decat 20 de angajati si ea era inca un one man show. Dar atunci era o nebunie. Nu avea nici macar timp sa-si citeasca e-mailurile. Pleca de la birou si le citea noaptea. Practic, era blocata dezvoltarea si se bloca totul atunci cand ea nu era prezenta. Nu a fost usor, dar trimitandu-i la scoli, incurajandu-i si stimulandu-i sa ia siguri decizii, au inceput sa devina independenti. Un pas important l-a constituit acordarea de parti sociale celor pe care i-a simtit ca-i sunt cu adevarat alaturi. Sunt si acum proiecte in care este implicata zi de zi, dar nu mai este ca la inceput. Tragedia intamplata i-a aratat clar ceea ce se poate intampla atunci cand - Doamne, fereste! - apare un accident. Firma trebuie sa aiba propria ei autonomie. Oamenii trebuie sa fie capabili sa-si asume anumite responsabilitati. Trebuie sa existe un nivel doi de control, de competenta, de decizie. Si, pe buna dreptate, Manuela spune ca nu-si doreste sa ramana la 60 de ani cu laptopul in brate sa faca consultanta. Vrea sa poata sa plece 2-3 luni de zile si sa afle prin e-mail ca firma continua sa functioneze normal si sa se dezvolte si fara ea. Iar acum vrea sa o poata ajuta mai mult si pe fiica ei care isi doreste sa urmeze facultatea in Anglia. Este o dorinta pe care Manuela o intelege perfect si pentru realizarea careia este hotarata sa o sprijine efectiv. Trebuie, totusi, sa te gandesti si la tine, si la copii, la familie…

http://www.evakuator-servis.com/
www.europosud.ua/