Catrinel Dumitrescu, o viata dedicata scenei

Imprimare

Legendara actrita Catrinel Dumitrescu (n. 11 octombrie 1956) implineste 65 de ani, dedicati, cu pasiune si sinceritate, actoriei. Discreta, delicata, dar in acelasi timp emanand o forta interioara extraordinara, Catrinel Dumitrescu aduce in fiecare rol pe care il interpreteaza un rafinament si o noblete rare, care apartin personalitatilor complexe si sensibile. Din 1990, de cand face parte din familia Teatrului Nottara, a intruchipat personaje legendare din dramaturgia mondiala, fiecaruia oferindu-i ceva din personalitatea si din sufletul sau, de la Viviana din Un regat pentru un asasin de Peter Karvas, regia Tudor Marascu (1991), Amalia din Arsita si viscolul de Mihai Ispirescu, regia Dominic Dembinski (1993), Lizzie din Omul care aduce ploaia de Richard Nash, regia Tudor Marascu (1996), Liza din Fierarii de Milos Nikolic, regia Horatiu Malaele (2000), Doamna Bice Dadi din Nu se stie cum de Luigi Pirandello, regia Laszla Bocsardi (2005), Maureen din Un pic prea intim de Rajiv Joseph, regia Cristi Juncu (2013), pana la EA in Iarna de Jon Fosse, regia Mihai Maniutiu (2016), Sheila in Totul e relativ de Alan Aykbourn, regia Felix Alexa (2017) sau Menajera in Lectia de Eugene Ionesco, regia Felix Alexa (2020).

Farmecul vietii in teatru a cucerit-o de copil, mama ei a fost actrita, iar tatal, regizor tehnic la Teatrul Maria Filotti din Braila, astfel ca teatrul a fost casa ei, locul ei de joaca, spatiul acela magic in care totul devenea posibil. Cum in viata intalnirile providentiale sunt cele care pot marca definitiv destine, pentru Catrinel, cand inca era eleva, intalnirea cu Alexandru Tocilescu avea sa fie una de rascruce. Tocilescu este cel care vede in ea marele potential, o distribuie in spectacolul Svanevit de Strindberg, la Teatrul Maria Filotti din Braila, moment care o va determina sa aiba curajul sa dea admiterea la Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica I.L. Caragiale, pe care il absolva in 1979, la clasa profesorului Octavian Cotescu si a asistentului universitar Ovidiu Schumacher. Alaturi de Octavian Cotescu a jucat inca din anul III de facultate, in spectacolul Anecdote provinciale, la Teatrul Bulandra, alaturi de alte nume mari ale scenei romanesti, precum Tamara Buciuceanu Botez, Stefan Banica, Virgil Ogasanu.
Feminitatea, inteligenta, dar si sinceritatea, pe care o considera esentiala in aceasta meserie, au facut sa fie o prezenta dorita in numeroase productii in Bucuresti si in tara, la unii dintre cei mai importanti regizori. A jucat peste un deceniu pe scena Teatrului National Lucian Blaga din Cluj-Napoca si a colaborat si cu alte teatre, in spectacole precum: Anecdote provinciale de A. Vampilov, regia Valeriu Moisescu, la Teatrul Bulandra, Visul unei nopti de iarna de Tudor Musatescu, regia Marin D. Aurelian, la Teatrul de Stat din Turda, Pygmalion de G.B. Shaw, regia Mihai Constantin Ranin, la Teatrul de Stat din Sibiu.
Cu talentul ei au fost imbogatite si productiile teatrale realizate de Radiodifuziunea Romana si Televiziunea Romana. A fost Magda in Gradina de trandafiri de Andi Andries, regia Constantin Dicu; Daniela in Simple coincidente de Paul Everac, regia Constantin Dicu; Ea in Dincolo de nori de Octavian Sava, regia Titi Acs; Corina din Inspectorul broastelor de Victor Eftimiu, regia Domnita Munteanu; Licare din Asteptand in prag de Mircea Enescu, regia Dan Puican; Paula in Uneori, imposibilul nu exista de Octavian Sava, regia Dan Puican; Marita in Trei crai de la rasarit de B.P. Hasdeu, regia Dan Puican; Ioana in Dragoste la prima vedere de Ion Baiesu, regia Constantin Dicu, si in serialul de televiziune Filiera, regia Virgil Calotescu.
Lectia pe care a invatat-o de la maestrul sau, Octavian Cotescu, a purtat-o cu ea intreaga cariera, pe toate scenele si in toate rolurile, acel ceva ce pare invaluit de mister, dar este, in esenta, atat de simplu: angajamentul fata de adevar. Adevarul pe care nu trebuie sa il tradezi, pe care trebuie sa il spui mereu pe scena si caruia sa i te dedici fara sa astepti ceva in schimb.