Transfagarasanul, unul dintre cele mai spectaculoase drumuri alpine

Imprimare

Cu o lungime de aproximativ 151 kilometri, Transfagarasanul este drumul care strabate muntii Fagaras, din localitatea Bascov, judetul Arges, pana in apropierea localitatii Cartisoara, judetul Sibiu, facand legatura intre cele doua provincii istorice, Muntenia si Transilvania. Spectaculosul drum urca pana la 2.042 de metri, situandu-se pe locul al doilea ca altitudine in clasamentul soselelor alpine din Romania, dupa Transalpina din muntii Parang. Transfagarasanul a fost construit intre anii 1970 si 1974, insa planurile pentru un drum prin muntii Fagarasului existau de dinainte de 1960. Afland de acestea, Ceausescu a hotarat construirea unui drum cu o singura banda, atat pentru preluarea masei lemnoase, cat si ca legatura intre sudul si centrul tarii. In anul 1971, a schimbat insa planurile, drumul devenind national. Transfagarasanul a fost inaugurat la 20 septembrie 1974, la eveniment fiind prezent si Ceausescu.

Efortul financiar, atat uman, cat si financiar, a fost imens. Lucrarea a cerut si jertfe omenesti, oficial 40 de oameni si-au dat viata pentru construirea Transfagarasanului, neoficial au fost mai multi. Au fost dislocate aproximativ 3 milioane de tone de roca si doar pentru construirea tunelului din inima muntelui Paltinu s-au utilizat 20 de tone de TNT. Tunelul are o lungime de 887 de metri, fiind cel mai lung tunel romanesc si, totodata, situat la cea mai mare altitudine din tara.
Sunt doar cateva cifre care arata maretia proiectului. Rezultatul a fost insa pe masura, soseaua fiind declarata cea mai frumoasa din tara si una dintre cele mai impresionante din Europa. Pitorescul muntilor Fagaras si minunatele obiective turistice au transformat locul intr-o destinatie de vacanta de neegalat. Unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice de pe Transfagarasan este barajul si lacul de acumulare Vidraru. Este cel mai adanc lac de acumulare din Romania, adancimea maxima a apei este de 155 de metri, langa barajul curbat, inalt de 166 de metri. Aflata pe un varf de munte, Cetatea Poenari este un monument istoric fascinant. Nu mai putin de 1.480 de trepte trebuie urcate catre cetate, dar odata ajuns acolo peisajul magnific este pe masura efortului depus, Transfagarasanul se asterne la picioare.
Lacul Balea este unul dintre cele mai frumoase si mai mari lacuri glaciare ale Romaniei. In perioada sezonului rece, cand circulatia este restrictionata, inclusiv pe tronsonul cuprins intre Cabana Balea Cascada si Balea Lac, legatura intre acestea se asigura cu telecabina. Peretii aproape verticali care inconjoara lacul sunt deseori impanziti de turme de capre negre, intregind frumusetea peisajului.
Transfagarasanul nu este accesibil intregul an, din cauza conditiilor meteorologice. Portiunea de drum cuprinsa intre Piscu Negru si Balea Cascada este inchisa circulatiei, aproximativ in perioada 31 octombrie - 1 iulie. Pe timp de vara sunt impuse restrictii in cursul noptii, intrucat traseul este unul periculos, cu multe viraje si curbe in ac de par, existand riscul caderii in gol. Maretia naturii si munca oamenilor si-au dat mana pe Transfagarasan. Traseul este spectaculos si ar trebui parcurs de catre orice roman, macar o data in viata. Va recomand sa-l parcurgeti si dumneavoastra! Alegeti o zi din cursul saptamanii! In weekend este foarte aglomerat, se creeaza ambuteiaje, iar locurile de parcare libere sunt greu de gasit. (Radu-Cristian Rosu)