Gara de Nord, o gara de poveste

Imprimare

S-au implinit 146 de ani de la inaugurarea Garii de Nord. Evenimentul ne duce cu gandul la istoria ei tumultuoasa si la transformarile prin care a trecut de-a lungul timpului. Lucrarile la Gara de Nord au inceput in anul 1868 si au durat 4 ani. Regele Carol I a ales locul unde a fost pusa piatra de temelie si i-a dat numele de Gara Targovistei. Denumirea venea de la strada pe care a fost construita cladirea: Calea Targovistei, in prezent Calea Grivitei. La inaugurare, a fost deschisa circulatia pe ruta Roman-Galati-Bucuresti-Pitesti. In pofida dimensiunilor sale ample, constructia nu fusese conceputa sa fie principala gara a Capitalei, ci una de tranzit, cu 6 linii. In 1878, i-a fost adaugat un nou corp de cladire, ceea ce a transformat-o intr-o statiune terminus.
Se planuia ridicarea unei alte gari centrale pe locul unde astazi se afla Opera Nationala. Dupa mai multe tentative, proiectul a fost abandonat. In 1930, tot mai aglomerata, Gara de Nord a fost modernizata dupa planurile arhitecturale ale lui Victor Stefanescu, care i-a reinnoit fatada si i-a adaugat o colonada monumentala. Pentru oaspetii de seama, in 1895, a fost inaugurat un superb salon regal, zugravit in rosu pompeian si ornat cu coloane si stucaturi. Primul cap incoronat care a fost intampinat aici a fost imparatul Franz-Joseph, urmat de tarul Alexandru al II-lea al Rusiei. Tot aici a trecut cu catafalcul reginei Maria, decedata in orasul Sinaia.
In cel de-al Doilea Razboi Mondial, cladirea a fost puternic avariata de bombardamente, dar a reusit sa ramana in picioare. Astazi, principala gara a Bucurestiului are nevoie de multe imbunatatiri. Asa cum a scapat de bombardamentele din timpul razboiului sau de demolarea planuita de Nicolae Ceausescu, asa va renaste din propria cenusa. Din nou. (Carmen Tender, Foto: ro.wikipedia.org)