Canalul Bega de ieri si de astazi

Imprimare

In anul 1732, Canalul Bega a devenit primul canal navigabil construit pe teritoriul actual al Romaniei. Lungimea totala navigabila era de 116 kilometri, respectiv 44 de kilometri in Romania si 72 de kilometri in Serbia. Canalul Bega a constituit principala cale de transport a marfurilor din Banat pana in a doua jumatate a secolului al XX-lea. Transportul pe calea apei reprezenta cea mai facila cale de transport, facand legatura intre Timisoara si alte localitati din Banat. In perioada interbelica, transportul comercial de marfuri pe Canalul Bega ajungea pana la 250.000 de tone anual.

Canalul era important si pentru transportul de pasageri. In anul 1944, s-au transportat 500.000 de pasageri. In anul 1958, pe Canalul Bega a fost inchis transportul de marfa, iar in anul 1967 a fost inchis transportul de pasageri. Canalul nu a mai fost ingrijit, s-a colmatat, iar ecluzele s-au degradat si au ajuns in paragina. Finalizarea unui proiect cu fonduri europene va permite, in viitorul apropiat, transformarea canalului Bega intr-o ruta turistica, pe care vor circula vaporase de la Timisoara pana in Serbia. Tot prin proiectul transfrontalier a fost amenajata si o pista de biciclete pe malul raului Bega, intre Romania si Serbia.
Intre anii 2011 si 2016, Bega a fost decolmatata, s-a realizat consolidarea malurilor, au fost amenajate alei pietonale si piste de biciclete pe maluri, pe intregul parcurs din Timisoara. Din anul 2018, in orasul de pe Bega se efectueaza transport public cu vaporase, in sezonul cald, conform unui program prestabilit. O calatorie cu vaporasul costa 1 leu. Sambata si duminica au loc curse gratuite, de agrement, pe traseul de la pontonul de la Catedrala Mitropolitana pana la Parcul Copiilor si retur. Aflandu-ma in Timisoara, impreuna cu familia, nu am putut rata o plimbare cu vaporasul. Sincer, am fost cu totii impresionati. Curatenia exemplara si amabilitatea au fost la pachet cu placerea transportului pe apa. Fotografiile atasate vorbesc, cu siguranta, mai mult decat as putea eu descrie. (Oana-Nicoleta Rosu)