Transalpina, cea mai inalta sosea din Romania

Imprimare

Transalpina este cea mai inalta sosea din Romania, atingand altitudinea maxima de 2.145 de metri, in Pasul Urdele. Drumul a fost construit de armata romana, pavat cu piatra de regele Carol al II-lea si reabilitat de catre nemti in al Doilea Razboi Mondial, dar nu a fost asfaltat pana in anul 2009. Avand o lungime de 148 de kilometri, Transalpina te uimeste cu frumusetea si salbaticia muntilor pe care ii strabate. Soseaua, supranumita si Drumul Regelui, realizeaza o conexiune rutiera intre orasele Sebes, din judetul Alba, si Novaci, din judetul Gorj. O alta cale de intrare pe Transalpina este din Saliste, prin Jina, comuna prospera de oieri, aflata in Marginimea Sibiului.
Impreuna cu familia, ne-am propus sa strabatem intregul traseu. Primul popas l-am facut la Lacul Tau, la 40 de kilometri de Sebes. Barajul din beton, construit in forma de arc, este al doilea ca marime de pe cursul raului Sebes, cel mai mare fiind cel de la Oasa. Lacul Tau s-a format prin construirea barajului la confluenta raului Sebes cu raul Bistra. Cursul superior al Sebesului este cunoscut si sub numele de Frumoasa, iar de valea incredibila a acestuia, Valea Frumoasei, a fost fermecat inclusiv Mihail Sadoveanu, dupa cum putem citi in opera sa.
Dupa inca 18 kilometri, am poposit la Lacul Oasa. Ambele maluri ale lacului pot fi strabatute cu masina. Malul drept poarta denumirea de Oasa Mare, iar malul stang se numeste Oasa Mica. Lacul Oasa a luat nastere odata cu construirea barajului, in anul 1979. Potentialul sau energetic a inceput sa fie valorificat incepand cu anul 1980, cand a fost pusa in functiune centrala subterana Galceag. Lacul, de o frumusete rapitoare, impresioneaza prin imaginea versantilor, acoperiti cu paduri intinse de brazi, ce se oglindesc in apele sale. In apropierea barajului se afla Manastirea Oasa, pe care noi, din pacate, nu am avut timpul necesar sa o vizitam.
Am continuat traseul cu cel mai spectaculos sector: Obarsia Lotrului - Pasul Urdele - Ranca. Soseaua a devenit mai abrupta si au aparut serpentine stranse. In cel mai inalt punct, peisajul era mirific, norii efectiv ne-au invaluit. Ceva mai jos, la 2.118 metri, se afla un loc de popas, mult apreciat de catre turisti, punctul de belvedere cel mai bun de pe intreg traseul, cu perspectiva cea mai larga catre piscurile Parangului. Inclusiv doi miri si un fotograf surprindeau momentul, pentru un album de nunta, cu cadre de poveste.
Urmatorul nostru popas a fost Ranca, dar din nefericire, desi statiunea are un potential extraordinar, aceasta ne-a lasat un usor gust amar, intrucat sufera la capitolul asfaltare a strazilor interioare si curatenie.
Transalpina este un traseu mirific, de o frumusete naucitoare, recomandat pentru oricare turist iubitor de Romania. Insa as dori sa fac cateva precizari. Inainte de a o strabate, alimentati cu suficient combustibil, ba luati in calcul si o rezerva, pe acest traseu nu exista benzinarii! Respectati programul afisat de autoritati, noaptea soseaua nu este prietenoasa! In plus, e bine de stiut ca pe unele portiuni nu este marginita de parapeti. Iarna, sectorul Obarsia Lotrului – Ranca este impracticabil si, in principiu, inchis traficului rutier. Transalpina este o comoara, care incepe din ce in ce mai mult sa fie cunoscuta turistilor. Este soseaua pe care ar trebui sa conduceti macar o data in viata. Sa aveti drum bun! (Oana-Nicoleta Rosu)