Dreptul la sanatate. Remediile naturale

Imprimare

Dreptul la sanatate reprezinta un drept fundamental, dar astazi el risca sa fie grav afectat prin ingradirea accesului la produsele pe baza de plante medicinale si aromatice, dar si la produsele stupului, ca efect al ordonantei privind producerea, importul si comercializarea suplimentelor alimentare, ordonanta ce asteapta sa fie publicata in Monitorul Oficial pentru a produce efecte din aprilie 2011. Documentul se afla in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Sanatatii, pana pe data de 11 februarie. Este o problema care ne intereseaza pe toti, cu privire la care este necesar sa fim corect informati si sa ne manifestam in consecinta. Plantele reprezinta un patrimoniu universal, un dar al naturii, astfel putandu-se afirma ca nimeni nu ar trebui sa aiba dreptul de a ne ingradi accesul la binefacerile acestora. Mai ales ca eficacitatea lor este demonstrata nu numai de indelungata utilizare timp de secole sau chiar de milenii, ci inclusiv prin zeci de mii de studii stiintifice realizate in ultimele decenii in laboratoare si clinici de prestigiu din intreaga lume.

In 2004, a fost adoptata directiva Uniunii Europene cunoscuta sub numele Traditional Herbal Medicinal Products Directive, 2004/24/EC, sau, prescurtat, THMPD. Conform acesteia, incepand de la 1 aprilie 2011 ar trebui sa nu mai fie comercializate decat produsele pe baza de plante medicinale procesate cu respectarea acestei directive. Directiva a fost vehement criticata si au fost pornite mai multe campanii impotriva acesteia, inclusiv de strangere de voturi pentru obtinerea anularii ei. Daca sunteti interesati puteti vota de exemplu accesand http://www.gopetition.com/petition/39757.html sau http://www.eu-referendum.org/english/petitions/natural_remedies.php Problema mai grava consta insa in faptul ca in afara acesteia avem directiva 2002/46/EC, careia i s-au adus ulterior mai multe amendamente. Ori actuala ordonanta de guvern invoca tocmai aceasta directiva cu modificarile respective. Ea stabileste noul cadru juridic referitor la producerea, importul si comercializarea suplimentelor alimentare, urmand conform articolului 29 sa intre in vigoare in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, iar, conform articolului 3, In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului act normativ, se vor stabili conditiile generale pentru fabricarea, comercializarea si utilizarea suplimentelor alimentare, prin hotarare de guvern. Dar conform articolului 25 Suplimentele alimentare puse pe piata anterior datei de intrare in vigoare a prezentei ordonante si care nu sunt conforme cu cerintele acesteia pot fi comercializate pana la data expirarii, dar nu mai tarziu de 31.05.2011. (Textele sunt preluate din ordonanta.) Cum pot fi stipulate astfel de termene este greu de inteles. Cum pot fi sortite distrugerii cantitati imense de produse deja realizate in baza reglementarilor in vigoare este si mai greu de inteles. In acelasi timp, prevederile extrem de stufoase risca sa sufoce orice activitate.
Directivele europene au fost cerute si justificate sub pretextul protejarii consumatorilor de produse potential nocive, invocand diferite cazuri in care astfel de produse ar fi condus la efecte nedorite. Au starnit insa proteste violente in intreaga Europa si, chiar mai mult decat atat, in intreaga lume. In primul rand, s-a aratat faptul ca multe produse farmaceutice ar fi produs efecte mult mai grave si in numar mult mai mare decat produsele pe baza de plante medicinale.
In acelasi timp, s-a aratat ca tocmai utilizarea acestor plante timp de secole a condus la o cunoastere mult mai buna a efectelor acestora decat o pot face chiar si cele mai severe studii  derulate timp de cativa ani, asa cum au demonstrat-o de altfel scandalurile legate de nenumarate medicamente care au trebuit retrase de pe piata dupa ce s-au evidentiat diferite efecte nocive, cateodata chiar extrem de grave. Astfel, mereu mai multi specialisti prefera sa apeleze la produse naturiste si sa nu utilizeze produsele de sinteza decat atunci cand acest lucru este absolut necesar. Un exemplu elocvent il reprezinta antibioticele care produc obisnuinta, trecandu-se an dupa an la noi antiobiotice mereu mai puternice, dar in acelasi timp mereu mai toxice. Or, in multe situatii, produsele naturiste pot rezolva singure situatia fara a prezenta toxicitatea produselor de sinteza.
In plus, procedurile care ar trebui aplicate pentru autorizarea produselor pe baza de plante medicinale vor implica acum costuri ruinatoare pentru multe firme care activeaza in domeniu. Multe firme s-ar putea sa-si inchida portile, iar produsele naturiste este probabil sa se scumpeasca extrem de mult, prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi aratand de curand ca aceste preturi ar putea creste si de zece ori. In acelasi timp, categorii destul de extinse de plante medicinale extrem de importante vor fi pur si simplu complet excluse neavand nici o sansa de autorizare. Ce se va intampla cu stocurile de produse si de ambalaje realizate in baza actualei legislatii daca acestea nu vor mai putea fi comercializate dupa 31.05.2011?  Cine va suporta costurile? Urmeaza iar un lant de falimente? Dar consumatorii, a caror sanatate depinde de aceste produse, ce vor face? Cei care isi vor permite costurile vor apela la produse farmaceutice, dar ceilalti? In plus, in cazul multor afectiuni este deja demonstrat faptul ca produsele naturiste prezinta multiple avantaje. Iar acestea sunt covarsitoare atunci cand vorbim de preventie. Si in aceasta privinta din antichitate si pana astazi toata lumea a fost de acord ca e cu mult mai bine sa previi decat sa ajungi sa tratezi. Este in acelasi timp si mai ieftin si mai simplu. Si, ca si cand toate acestea nu ar fi suficiente, prezenta ordonanta interzice comunicarea catre consumatori a efectelor terapeutice ale acestor produse. Adica unui consumator i se interzice sa stie pentru ce afectiune este indicat acel produs. Adica, in loc sa spui ca acel produs trateaza gripa sau reumatismul, calmeaza durerile sau combate insomnia, ii vei spune ca produsul poate fi consumat in vederea optimizarii functiilor organismului. Atunci cum si de ce sa-l cumpere  Iar daca va cumpara un astfel de produs va avea toate sansele sa apaeleze exact la cel de care nu are nevoie sau care produce un efect exact contrar celui de care are nevoie. De exemplu, sa-l tina treaz in loc sa-l adoarma. Toate aceste fapte reprezinta argumente ale celor care acuza marile concernuri farmaceutice ca ar fi determinat adoptarea directivelor europene respectiv adoptarea prezentei ordonante, urmarind strict propriul interes de a-si consolida pozitia in piata si de a-si maximiza profiturile. Justificarea vine din faptul ca in ultima perioada produsele pe baza de plante medicinale, demonstrandu-si prin studii stiintifice eficacitatea, cunoscuta deja din practicile traditionale, au reusit sa se impuna pe piata conducand la o alarmanta scadere a vanzarii produselor farmaceutice si implicit a profitului acestor concerne. Efectul dorit ar fi astfel eliminarea din piata a producatorilor de plante medicinale si apicole, respectiv din derivate ale acestora. Dar plantele medicinale si apicole reprezinta un patrimoniu comun si traditional al tuturor si de care fiecare dintre noi ar trebui sa aiba dreptul sa se bucure intr-un mod neingradit.
Aceste produse sunt mult mai ieftine decat produsele farmaceutice si zeci de mii de studii efectuate in ultimele decenii au venit sa demonstreze pe de o parte eficacitatea lor, iar pe de alta parte, pentru o majoritate a acestora, absenta efectelor secundare nedorite. Astfel, aceste produse se preteaza nu numai la tratarea diferitelor afectiuni, ci in primul rand preventiei. Si se stie deja din antichitate si o spun si astazi toti specialistii ca e mult mai simplu, mai ieftin si mai eficient sa previi decat sa tratezi.
Astfel, ar trebui ca fiecare cetatean, impreuna cu medicul sau, sa poata stabili singur, pe baza unei informari corecte si complete care sa insoteasca fiecare produs, asa cum se intampla de regula acum, cand va apela la produse pe baza de plante medicinale si cand sa apeleze la produse farmaceutice sau, de multe ori, simultan la ambele. Trebuie subliniat ca in momentul de fata acest sistem functioneaza din ce in ce mai bine, iar reglementarea in discutie risca sa reprezinte, de fapt, o dereglementare, deoarece disparitia actualilor producatori, care si-au demonstrat deja seriozitatea, va conduce la aparitia unei piete alternative, de produse lipsite de orice control. Iar absenta indicatiilor terapeutice va conduce in mod evident, direct si nemijlocit, la un haos in urma caruia vor avea de suferit in primul rand consumatorii.
Aceasta problema este cu atat mai importanta in Romania, fata de oricare alta tara europeana, tinand cont atat de raportul dintre pretul medicamentelor si veniturile populatiei, cat si din punctul de vedere al serviciilor medicale de care dispune astazi populatia Romaniei si nu in ultimul rand de subfinantarea cronica a sistemului de sanatate.

Remediile naturale in Romania

Romania dispune in continuare de un numar impresionant de plante medicinale care si-au demonstrat eficacitatea de-a lungul secolelor si de o industrie autohtona de calitate, care fructifica cu succes aceste traditii, fiind implicata inclusiv in cercetari de prestigiu, recunoscute pe plan international. Aceste rezultate le-au permis sa impuna aceste produse nu numai pe plan intern, ci si la export. Un exemplu il reprezinta si compania Hofigal, condusa de domnul inginer chimist Stefan Manea, care a reusit sa obtina numeroase premii internationale de prestigiu, care vin sa ateste calitatea cercetarilor si produselor sale. Un exemplu recent il reprezinta si cercetarile interdisciplinare care au stat la baza tezei de doctorat a doamei Anca Daniela Raiciu, director de marketing a aceleiasi companii. Interdisciplinaritatea cercetarilor, care vizeaza atat studierea proprietatilor fizico-chimice si biologice, cat si efectele clinice ale plantelor si ale produselor comercializate, vine astfel sa fundamenteze stiintific recomandarile si modul de utilizare al acestor produse. Interzicand recomandarile de utilizare inseamna sa negi consumatorului dreptul de a se bucura de aceste rezultate menite sa-l ajute sa lupte pentru propria lui sanatate. Altfel spus, inseamna sa-i amputezi dreptul lui fundamental la sanatate. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste apicultura, teritoriile carpato-danubiene fiind recunoscute deja din antichitate drept patria albinelor, iar astazi produsele apicole romanesti si cercetarile cu privire la calitatile si eficacitatea acestora fiind de cea mai buna calitate, acestea fiind apreciate atat pe piata interna, cat si pe cea externa.
Astfel, noile reglementari nu izvorasc in nici intr-un caz dintr-o disfunctionalitate a pietii sau din carente comportamentale sau vicii de calitate. Efectele asupra jucatorilor din acesta piata nu pot fi decat negative. Care va fi insa rezultatul noilor reglementari asupra consumatorilor ? In primul rand, o astfel de masura va lasa o categorie larga a populatiei, care nu dispune de resursele financiare necesare pentru a-si procura medicamente, fara singurele remedii care ii tin in viata, va afecta intreaga populatie lipsind-o de o alternativa mult mai sanatoasa de preventie a bolilor si de tratare a multor afectiuni si va da o noua lovitura unei industrii care a reusit sa supravietuiasca crizei si care implica o ampla activitate, ocupand un numar mare de oameni. Activitatea se intinde de la cultivarea si strangerea plantelor medicinale si pana la procesare, cercetare si comercializare. In plus, trebuie sa avem in vedere apicultura. Impactul ar fi astfel dramatic pentru sanatatea noastra si cu totul neplacut la nivel economic.
In Europa protestele si dezbaterile publice se desfasoara de ani de zile. La noi, au aparut acum observatiile si propunerile la ordonanta de guvern adoptate de Patronatul producatorilor, prelucratorilor, importatorilor, exportatorilor si distribuitorilor de plante medicinale si similare precum si de suplimente nutritionale, Planta Romanica, condus de domnul doctor Ovidiu Bojor, membru in Academia de Stiinte Medicale. Documentul subliniaza prezenta in ordonanta a unor definitii incorecte menite sa creeze confuzii, dar si caracterul stufos al modului de reglementare, care risca sa sufoce activitatea. Este incriminat impactul economic, necesitatea de reautorizare si riscul de dereglementare. In plus, este criticata interdictia de informare corecta a consumatorilor cu consecinte dintre cele mai  grave. Este subliniat si amestecul reglementarilor cu privire la politica antidopping referitoare la activitatea sportiva, care beneficiaza de propriile ei reglementari, si domeniul suplimentelor alimentare intr-un mod inexplicabil, menit sa creeze noi confuzii. Analiza intreprinsa in acest document ii conduce pe autori la concluzia ca prezenta ordonanta vine in sprijinul industriei medicamentelor de sinteza care doreste sa acapareze si sa fie suverana pe piata interna si externa, obstructionand activitatea producatorilor, importatorilor ┼či distribuitorilor de suplimente alimentare si de produse naturale din plante, patronatul Planta Romanica aratand ca nu poate fi de acord cu acest proiect de ordonanta.
In mod firesc, fiecare are propria lui opinie. Este insa important sa putem comunica intre noi si sa ne sustinem explicit pozitia, mai ales intr-o problema de viata si de moarte, asa cum este problema sanatatii noastre. De aceea, va rugam sa va exprimati parerile si sugestile dumneavostra, inclusiv drept comentarii la acest articol.

http://www.chimtorg.com.ua/
www.yarema.ua/