Horticultura in Polonia

Imprimare

In Polonia exista mai multe asociatii care promoveaza interesele producatorilor din domeniul horticol. Una dintre cele mai importante este Asociatia Serelor din Polonia, care, evident, se ocupa de firmele de gradinarit care produc plante si flori in sere. Organizatia pe care v-o prezentam este un bun exemplu pentru ce s-ar putea realiza si in Romania, ca organizare in domeniul horticulturii. Cine doreste sa-i intalneasca personal pe reprezentantii Asociatiei o poate face la standul acesteia de la targul IndAgra (19 – 23 octombrie, Romexpo, Bucuresti). Vom vorbi putin si despre cel mai important eveniment organizat de Asociatie, targul anual Green is Life, a carui a 19-a editie a avut loc de curand.

Asociatia Serelor din Polonia (Zwiazek Szkolkarzy Polskich) a fost fondata in 1991 de cativa cultivatori privati. Acestia au dorit sa creeze o organizatie independentă care sa faca fata noilor realitati de după comunism. Odata cu economia de piata, introdusa in 1989, lucrurile se schimbasera radical si aparusera noi oportunitati. Inceputul a fost modest, cu doar cativa membri si cu fonduri extrem de mici, iar prima participare oficiala a asociatiei a fost la targul international Plantarium din Boskoop, in 1992. In timp, organizatia a ajuns să aiba ca membri cele mai prestigioase companii de gradinarit din Polonia, elita producatorilor horticoli (copaci, tufe, plante urcatoare si plante perene, mai putin fructe) din aceasta tara. Cele 124 de sere membre reprezinta 70% din cele semnificative (din totalul de 3.000, cate exista in tara), fiind cele mai mari. In total, sunt 185 de membri, ale caror terenuri se intind pe 3.000 de hectare.
Principalele scopuri ale asociatiei sunt: sa reprezinte si sa protejeze interesele crescatorilor de plante; sa promoveze plantele, florile, precum si cunostintele in domeniul copacilor, tufelor, plantelor perene, influenta lor asupra oamenilor si mediului inconjurator; sa promoveze standardele de calitate ale stocurilor de plante; sa furnizeze membrilor know-how despre metodele de productie moderne, precum si alte informatii necesare pentru a avea o afacere de succes in domeniul horticol.
Asociatia publica si distribuie Buletinul Stocurilor de Plante, care contine informatii despre activitatea organizatiei, despre evenimentele din domeniu, despre schimbarile care intervin in legistlatie etc., si Catalogul Anual al Serelor, in care sunt descrise firmele membre, in limbile poloneza, engleza si rusa, cu toate datele de contact; organizeaza standuri comune pentru membri la expozitiile nationale si internationale (IPM – Essen, Flori – Moscova, IndAgra – Bucuresti); organizeaza workshop-uri, training-uri si vizite de lucru pe probleme de productie, tehnologii, marketing, management, resurse umane, cu specialisti internationali; asigura materiale de marketing pentru membri; sustine un portal important, www.zszp.pl, cu multe informatii referitoare la sto¬curile de plante, care ajuta vanzarile membrilor; actualizeaza permanent baza de date a plantelor produse de membri; publica toate datele referitoare la companiile membre pe site-ul www.polskierosliny.pl, care are o platforma de marketing ce permite accesarea tuturor datelor la zi referitoare la stocuri.
Asociatia face si multa munca de voluntariat – continut, fotografii, organizare evenimente etc. Desigur, pentru activitatile de marketing pe care le depune, percepe de la fiecare membru o taxa anuala (1.500 zloti / an), care se adauga taxei anuale de membru (1.500 zloti; 1 zlot = aproximativ 1 leu). In viitorul apropiat, taxa de marketing va fi diferentiata in functie de cifra de afaceri a companiilor membre.
Asociatia Serelor este recunoscuta de industria horticola din Polonia; drept urmare, constituie un partener de dialog in toate problemele legate de horticultura pentru autoritatile locale, Guvern si Parlament, inclusiv in domeniul legislativ. Acorda expertiza tuturor celor implicati in horticultura, de la arhitecti peisagisti pana la clienti finali. Este membra a ENA (European Nursery Stock Association) si partener al organizatiilor din domeniu, cum ar fi Asociatia Garden Center-urilor din Polonia, Asociatia Arhitectilor Peisagisti etc.
Asociatia si-a creat propria agentie de promovare, Agencja Promocji Zieleni, din 1998. Aceasta organizeaza Expozitia Internationala anuala Green is Life, publica carti, cataloage, brosuri despre plante, pe care le distribuie direct catre cei interesati, organizeaza seminarii si conferinte pentru specialisti.
Gasiti toate informatiile legate de aceasta asociatie pe site-ul www.zszp.pl.

Cum sunt organizati producatorii din Polonia
Spuneam ca aceasta organizatie ar putea constitui un model pentru Romania, tara in care domeniul horticol nu este prea bine organizat si structurat. Multe firme locale s-au axat pe import, preferandu-l productiei, care presupune investitii destul de importante. E adevarat, Polonia a avut o alta situatie, chiar si in comunism. A fost singura tara socialista in care micii cultivatori, micii agricultori isi puteau cumpara terenul pe care cultivau, fiind proprietarii acestuia (in celelalte tari socialiste, statul era proprietar). De aceea, dupa 1989, pentru producatorii din agricultura si horticultura startul a fost mai simplu.
Din datele pe care le detine Asociatia Serelor, productia de plante la container a crescut de la an la an. In anul 2000 existau 90 de milioane de plante, dintre care 39% conifere, 22% foioase si arbusti, 22% plante perene – valoarea totala: 700 de milioane de zloti. In 2007, productia crescuse cu 50%: 136 de milioane de plante (38% conifere, 37% foioase si arbusti), in valoare de 1 miliard de zloti.
Productia de plante crescute pe teren era de 26 de milioane de plante (peste 50% trandafiri) in 2000 si de 48 de milioane de plante (cele mai multe fiind conifere) in 2007.
In 2005, aproximativ 18% din intreaga productie de plante din Polonia mergea la export – 21% in Rusia, 15% in Germania, 10% in Olanda si 4% in Ucraina. Obstacolele carora au fost nevoiti sa le faca fata exportatorii au fost politice (embargouri la exportul de plante), financiare si economice (fluctuatia ratei de schimb, criza economica), dar si lipsa de cooperare intre micii producatori.
In ceea ce priveste stocul de plante de sera, coniferele reprezinta cel mai important grup – le convine climatul, iar cererea dinspre Est e in crestere. Productia de foioase a crescut, fiind destinata in special zonelor urbane. Plantele cataratoare sunt din ce in ce mai populare, plantele perene au o productie in crestere (de exemplu, ierburile decorative), iar trandafirii scad in profitabilitate.
Spre diferenta de tarile vestice, cultivatorii specializati (unul sau cateva soiuri de plante) sunt in minoritate, cei mai multi preferand sa cultive pe acelasi teren soiuri numeroase. Cea mai mare parte a cultivatorilor au si vanzari tip retail. In general, firmele horticole sunt afaceri de familie – uneori, sunt implicate trei generatii simultan.
Distributia pe plan local se realizeaza prin garden center-uri (30%), contractori peisagisti (25%), puncte de vanzare retail (20%), supermarketuri (15%), alte firme de gradinarit decat cea producatoare (10%). Cele mai mari vanzari sunt in martie, aprilie si mai – 60% (in crestere), iar vanzarile din celelalte luni, mai ales septembrie si octombrie, reprezinta 40% (in scadere).

Green is Life, evenimentul horticol al anului
Cel mai important eveniment organizat de Zwiazek Szkolkarzy Polskich si de Agentia Promocji Zieleni este Expozitia Internationala de Horticultura Green is Life, cea mai mare de acest fel din Europa Centrala. Anul acesta, editia a 19-a a avut loc intre 26-28 august, la Varsovia, la Centrul Expozitional de pe strada Pradzynskiego. Evenimentul a avut motoul Garden – A Good Move! si s-a desfasurat sub patronajul onorific al ministrului Agriculturii si al Dezvoltarii Rurale din Polonia, Marek Sawicki, al primarului Varsoviei, Hanna Gronkiewicz-Waltz, si al vice-rectorului Universitatii de Stiinte ale Vietii din Varsovia (SGGW), prof. dr. Alojzy Szymanski.
Expozitia se adreseaza responsabililor din domeniul "verde" din Polonia, dar si de peste hotare (multi au venit, anul acesta, din Est). Vizitatorii reprezinta firme comerciale, engrosisti, garden center-uri, sere, birouri de arhitectura peisagistica, precum si clienti finali. Aproximativ 300 de companii din 11 tari (Polonia, Austria, Belgia, Cehia, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Lituania, Olanda, Spania) au expus pe 13.000 mp, in trei sali. Aproximativ 50% dintre expozanti (dintre care 57 au fost membrii ai asociatiei) au prezentat plante – copaci, tufe, trandafiri, plante perene, plante urcatoare, plante de balcon, plante de strat. Din totalul de 17.000 de vizitatori, aproximativ 5.500 au fost reprezentanti comerciali. In fata pavilionului expozitional a fost amenajat un show garden temporar, iar programul a fost completat de o serie de conferinte si seminarii. Cele mai importante au fost: Green City – Metamorphosis, conferinta adresata oficialitatilor responsabile cu sectoarele producatoare de plante care apartin de primarii; Garden Center fo the Future, o conferinta sustinuta de australianul John Stanlay, un specialist de talie internationala in managementul si marketingul garden center-urilor, si un worksop sustinut pentru pesigagisti de catre Diarmuid Gavin, un cunoscut designer si creator de gradini din Irlanda, autor de programe TV si carti in domeniu.
Desigur, ca in fiecare an, expozitia a prilejuit si competitia Noilor Soiuri. S-au inscris nu mai putin de 40 de cultivatori, iar juriul a fost alcatuit din specialisti in horticultura. Medalia de aur a fost obtinuta de clematita Krakowiak (producator: Clematis Sz. Marczynski, W. Piotrowski Szkolka Pojemnikowa, Polonia). Medalia de argint a revenit unui nou soi de Physocarpus opulifolius, numit Little Devil Donna May (producator: Pepinieres Minier, Franta), medalia de bronz a ajuns la Populus deltoides Purple Tower (producator: Gospodarstwo Szcolkarskie Wroblewscy Zenona Wroblewska, Polonia), iar mentiuni au primit clematita Beautiful Bride (producator: Clematis Sz. Marczynski, W. Piotrowski Szkolka Pojemnikowa, Polonia), Taxus x media Oliwka (producator: Acrocona Szkolki Drzew i Krzewow Ozdobnych Joanna Widaj, Polonia) si Querscus robur Posnania (producator: Szkolka Drzew i Krzewow Ozdobnych, Joanna i Bronislaw Szmit, Polonia).
Competitia Produselor Inovative Laurii Verzi si-a desemnat si ea castigatorii. La categoria Cel mai Bun Produs pentru Gradini si Zone Verzi, premiul cel mare a revenit companiei Schreder Polska, pentru sistemul de iluminare cu Led-uri, iar mentiuni au obtinut Fiskars Brands Polska, pentru masina de tuns iarba Momentum, si Zielony Front, pentru sistemul de suporturi pentru plante urcatoare. La categoria Cel mai Bun Produs/Tehnologie pentru Sere, marele premiu a fost obtinut de Ogrotechnik Artur Musiol, pentru masina Holmac H2C 32.
Detalii referitoare la expozitie gasiti si pe site-ul www.zielentozycie.pl. (Felician Scorobete, Foto: Felician Scorobete, ZSzP)

http://www.mexes.com.ua/
www.np.com.ua/