Mir si borangic, expozitie de pictura la Muzeul Taranului

Imprimare

Muzeul National al Taranului Roman va asteapta joi, 16 iunie 2022, ora 18.00, la Sala Noua Galerie, la vernisajul expozitiei de pictura Mir si borangic, a artistei Cameliei Ionescu-Popa. Proiectul Mir si borangic se incadreaza in formatul expozitiilor MNTR al caror demers urmareste reliefarea puterii de semnificare a resurselor traditionale, varietatea de expresie, dar mai cu seama forma speciala de patrimonializare si in acelasi timp de revitalizare a acestora prin modalitati de interpretare artistice. Un obiectiv subsecvent are in vederea explorarea conturului antropologic pe care fenomenul recursului la traditie l-a activat in societatea urbana romaneasca in ultimii ani prin punerea in circulatie a obiectului taranesc vechi si nou.

Proiectul expozitional al Cameliei Ionescu-Popa, iconara, pictorita de biserici, dar si practicanta de pictura laica, de sevalet, se circumscrie in chip fericit unui format cultural promovat de Muzeul National al Taranului Roman si al carui demers il reprezinta revalorificarea resursei traditionale. Mir si borangic este titlul inspirat ales de artista pentru expozitia sa, gandita ca o veriga intre icoana, lucrare de arta sacra prin excelenta, si costumul popular, creatie laica, accentul cazand indeosebi asupra iei. Subtil, la nivel vizual, exista o zona comuna, perceputa mai degraba de ochiul unui initiat, a celor doua expresii artistice, ambele de factura traditionala: cromatica discreta, rafinata, de extractie naturala pura, texturile suave, amprentate de simboluri crestine (indeosebi de cruce) si transparentele obtinute prin utilizarea laviurilor, in arta icoanei sau a frescei, ori prin suprapunerile de registre, in arta tesaturilor. Dar, pe de alta parte, expozitia Cameliei Popa propune un dialog fertil intre arta traditionala (sacra ori utilitara) si pictura contemporana.
Si, fara indoiala, s-ar mai putea vorbi si despre un al treilea palier pe care se construieste expozitia Mir si borangic, si anume investigarea zonelor de congruenta dintre tabloul votiv, prezent indeosebi pe zidurile de apus ale pronaosurilor bisericilor ortodoxe romanesti (dar nu numai) si, din nou, costumul traditional. Pe statutul cumva dual al fondatorilor de biserici (caci ei apartin lumii profane, dar aspira la vesnicie, asemenea sfintilor, prin gestul lor ctitoricesc) se creeaza dialogul propus de Camelia Ionescu-Popa, intre costumul traditional, reinterpretat plastic in pictura sa de sevalet si acelasi costum traditional, reprezentat de vechii zugravi de biserici in tablourile votive
. (Luiza Barcan, curator)
Expozitia va putea fi vizitata la Sala Noua Galerie, pana la 3 iulie 2022, de marti pana duminica, intre orele 10.00 si 18.00. Lunea este inchis.
Mai multe detalii gasiti pe www.muzeultaranuluiroman.ro.
Printre partenerii media ai evenimentului se numara si revista online www.daciccool.ro si www.accmediachannel.ro.