Lucrarile lui Constantin Brancusi, expuse pentru prima data la Bruxelles

Imprimare

Incepand cu data de 2 octombrie 2019, patru lucrari ale lui Constantin Brancusi (Supliciu, Rugaciunea, Danaida, Somnul), din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei, vor putea fi admirate la bienala Europalia de la Bruxelles, in cadrul expozitiei Brancusi. Sublimarea formei. Festivalul pluridisciplinar Europalia, la care Romania este invitata pentru prima data, are ca eveniment central expozitia dedicata lui Constantin Brancusi, operele prezentate aflandu-se pentru prima data in Belgia. Expozitia prezinta opere ce acopera toate perioadele de creatie ale artistului, cu accent pe atelierul sau parizian, un loc de referinta pentru avangarda interbelica: Fernand Leger, Man Ray, Amedeo Modigliani.

Alaturi de sculpturile lui Constantin Brancusi, selectate din muzee si colectii private din toata lumea, se afla si lucrari apartinand lui Auguste Rodin, Marcel Duchamp si Medardo Rosso. In expunerea permanenta a Galeriei de Arta Romaneasca Moderna a Muzeului National de Arta al Romaniei pot fi admirate lucrari impresionante ale lui Constantin Brancusi din perioada sa de tinerete, premergatoare stabilirii sale definitive la Paris. Acestea constituie o etapa esentiala pentru definirea sa, facilitand in acelasi timp intelegerea parcursului brancusian catre esentializare si a relatiei dintre forma si continut, preocupare permanenta a marelui sculptor.
Lucrarile lui Brancusi vor reveni la Muzeul National de Arta al Romaniei in luna ianuarie, cand isi vor relua locul in Galeria de Arta Romaneasca Moderna, sala 7, unde va asteapta sa le descoperiti, meditand la intelesurile lor profunde. 
Incepand din 1969, Europalia organizeaza bienale culturale, avand in centru specificul tarilor invitate. Un program multidisciplinar, reprezentat de expozitii, spectacole, muzica, literatura, conferinte, cinema etc., adresat unui public cat mai larg, are loc la Bruxelles, timp de patru luni.
Mai multe informatii gasiti pe europalia.eu/en si www.mnar.arts.ro.

Detalii despre cele patru lucrari din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei care vor fi expuse in cadrul bienalei Europalia 2019:


Supliciu, bronz (1907)
Supliciul incheie seria capetelor de expresie in pozitie verticala. Este o lucrare unde atentia creatorului se muta pe reprezentarea emotiilor modelului. Eliminarea umarului, torsiunea gatului, detaliile de finete care structureaza forma fetei constituie o prima sinteza de limbaj modernist, in corespondenta vizuala cu Auguste Rodin si Medardo Rosso. 

Rugaciunea, bronz (1907)
In 1907, Constantin Brancusi primeste comanda realizarii unui monument funerar pentru mormantul avocatului Petre Stanescu din Buzau. Ansamblul este format din bustul defunctului, care, de la inaltimea unui soclu de 2,5 metri, vegheaza asupra unei femei ingenuncheate, in rugaciune. Reflectie sublima asupra mortii, invierii si naturii sacre, Rugaciunea deschide parcursul subtilizarii formelor pentru reprezentarea esentei simbolice. Muschii sunt absorbiti in supletea unui corp degenizat. Forma este echilibrata prin excluderea bratului stang, optiune compozitionala tributara lui Auguste Rodin.

Danaida, piatra (1907-1908)
Tema Danaidei il preocupa pe Brancusi inca de la inceputurile cautarilor plastice, fiind cea care va sta la baza ciclului Domnisoarelor Pogany de mai tarziu. Tema, abordata si de Auguste Rodin in 1885 ca pretext pentru studiul corpului feminin, este reinterpretata de Brancusi in spiritul comuniunii cu natura, el lasand materia sa exprime nemijlocit esenta creatiei (Sculptura nu este altceva decat apa, apa insasi!). Brancusi dezvolta o legatura intima cu materialul, renunta la prelucrarea excesiva, ce ducea le expresii realiste, pentru a pastra textura originala a pietrei si pentru a-i prezerva rolul din natura. Danaida pare astfel, prin relieful sau atat de firesc "erodat", un produs al actiunii factorilor de mediu in timp, o marturie expresiva a unor vremuri arhaice, mitice. Sculptorul se apropie de mitologia greaca, sursa inepuizabila de inspiratie pentru artele plastice, eludand insa elementul descriptiv, pentru a atinge esenta, originea elementara a universului.

Somnul, marmura (1908)
Capul de femeie adormita reprezentat in Somnul este motivul de la care a pornit Brancusi in 1905, simplificand si eliminand apoi detaliile pentru a ajunge la definirea formei ovale care sta la baza numeroaselor variante ale Muzei adormite. Somnul reprezinta o etapa intermediara pe acest drum de desprindere de sub influenta rodiniana.