Prut. Imagine si teritoriu, expozitie de fotografie la MTR

Imprimare

Muzeul National al Taranului Roman va invita de marti pana duminica, intre orele 10.00 si 18.00, pana in 27 octombrie sa vizitati expozitia de fotografie a lui Matei Bejenaru Prut. Imagine si teritoriu, deschisa la Sala Tancred Banateanu. Proiectul de fotografie documentara Prut realizat de artistul Matei Bejenaru exploreaza peisajul rural in diversele sale aspecte topografice, sociale si economice din arealul satelor de-a lungul raului Prut. Cele peste 1.500 de negative fotografice realizate in ultimii sapte ani fac parte dintr-o viitoare banca de imagini, o arhiva vizuala ce urmareste pe termen lung modificarile satului romanesc din acest teritoriu.

Expozitia Prut. Imagine si teritoriu este o prima prezentare publica a acestor imagini, o prima selectie curatoriala si o posibila citire a aspectelor fotografice, sociale si estetice a imaginilor realizate din 2011 pana acum. Expozitia dezvaluie un proiect vizual divers in modurile sale de abordare, unde recunoastem cu precadere elemente ce se inscriu in traditia scolii de fotografie umanista in ceea ce priveste lirismul vizual al imaginilor, caracterul lor cotidian si relationarea artistului cu subiectii din fata camerei de fotografiat. Artistul este apropiat in demersul sau documentar on the road de Walker Evans, Robert Frank sau mai recent, de Alec Soth. De la cadrele largi care arata siluete umane cufundate in peisajul natural, la detalii arhitecturale, geometrii acaparatoare, constructii vechi si noi, pana la portrete ale diferitelor generatii de locuitori ai acestor sate, Matei Bejenaru dezvaluie un univers dinamic, contradictoriu, aflat in plina schimbare intr-o logica a unui sistem post-comunist, post-tranzitie, post-privatizare, post-integrare europeana si neo-capitalist.
Selectia si prezentarea fotografiilor nu urmareste o ordine strict cronologica sau geografica, desi aceste repere exista in logica de organizare a bancii de imagini realizate de Matei Bejenaru sub efect cumulativ. Se contureaza mai degraba doua teme centrale, la confluenta carora apar sub-teme, caracteristici istorice si spatiale. Acestea sunt: topografia teritoriului si locuirea sa. Termenul de "topografie" este inteles in acest caz foarte aproape de ceea ce curatorul William Jenkins (New Topographics: Photographs of a Man-altered Landscape, 1975) concepea ca fiind o descriere detaliata si cat mai exacta a unui anume loc in detaliu. Aceste tipuri de imagini apar in cadrul expozitiei ca momente vizuale izolate, suspendate intr-un arc narativ ce ramane la limita cunoasterii apropiate: linii de orizont, limite de hotare, stranietatea prezentei umane unde aceasta nu este imediat vizibila.
Locuirea teritoriului este redata in principal in fotografii tablou, care ne solicita atentia pentru a "citi" imaginea. Tehnica compozitionala, aproape picturala prin alaturarea de forme si culori, ghideaza ochiul, ofera indicii de interpretare, fara a incerca insa sa redea realitati sociale intr-o nota nostalgica, arhaica sau romantica. La intersectia celor doua teme, topografie si locuire, descoperim un proces ce se dezvaluie pe sine pe masura ce isi dezvaluie si subiectele redate in imagini. Proiectul Prut vine in continuarea practicilor sociale in arta dezvoltate de Matei Bejenaru pe parcursul carierei sale, dar se suprapune si unui interes fervent in materialitatea mediului fotografic, vizibil si in prezenta printurilor de dark-room din expozitie. Artistul lucreaza pe film, ca parte din angajamentul sau artistic. El este mai putin un etnograf, asa cum s-ar intreba un Hal Foster (in The Return of the Real. Cambridge: The MIT Press, 1996) si mai mult un observator critic al absentei justitiei sociale pentru comunitatea rurala romaneasca ce transpare in mass-media ca fiind unidimensionala si retrograda. An de an, din 2011, Matei Bejenaru fotografiaza case, terenuri agricole, spatii comunitare si oameni din judetele aliniate raului Prut. In portretele realizate, ochii subiectilor se uita spre noi, constienti de prezenta camerei, de privirea artistului si de prezenta sa intre doua lumi.
Intrarea este libera.
Printre partenerii media ai evenimentului se numara si revista noastra, Dacic Cool.
Mai multe detalii gasiti pe www.muzeultaranuluiroman.ro