Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil

Imprimare

In Biserica Ortodoxa, ziua de 8 noiembrie a fost stabilita, de catre Sfintii Parinti, ca data de cinstire a Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil si, odata cu ei, a tuturor ingerilor. De aceea, aceasta sarbatoare este cunoscuta in calendarul ortodox ca Soborul mai-marilor Arhistrategi (capetenii) Mihail si Gavriil si a tuturor Puterilor ceresti celor fara de trupuri.
Data aleasa pentru praznuirea ingerilor este motivata in plan simbolic: numarul 8 este simbolul vietii vesnice, in timp ce noiembrie este socotita ca fiind a noua luna de la creatie, devenind un simbol al celor noua cete ceresti. Creati de Dumnezeu inainte de lumea vazuta si de om, ingerii sunt numiti duhuri slujitoare, vestitori, fiind mesagerii voii lui Dumnezeu pe pamant. Ingerii isi transmit unii altora propriile ganduri fara sa aiba nevoie de cuvinte. Prin natura lor, ingerii reflecta stralucirea Creatorului. Parintii Bisericii si teologii sustin ca numarul ingerilor ar fi superior celui al tuturor oamenilor care au existat si care vor exista pana la sfarsitul lumii.

Sfintii Arhangheli, in traditia crestina
Potrivit scrierilor Sfintilor Parinti, precum Sfantul Dionisie Areopagitul, ucenic al Sfantului Apostol Pavel, ingerii se impart in noua cete ceresti, fiecareia dintre ele fiindu-i atribuita o anumita misiune, atat in cer, cat si pe pamant. Scopul principal al crearii ingerilor este ca ei sa-L slaveasca pe Dumnezeu, sa-I implineasca voia si sa-i ajute si pe oameni in pazirea poruncilor. Cele noua cete ingeresti se impart in trei ierarhii: ierarhia cea mai inalta, cea care se afla cel mai aproape de Sfanta Treime, regrupeaza Serafimii - despre care Marele Prooroc Isaia spune ca au sase aripi -, Heruvimii - cei cu ochi multi, prin care se revarsa intelepciunea divina - si Tronurile. Despre acesti ingeri se spune ca inconjoara tronul lui Dumnezeu, invaluiti intr-o vapaie de foc, si ca vestesc voia Domnului ingerilor de mai jos. Ierarhia mijlocie este alcatuita din Domnii, Puteri si Stapanii, considerati vasul cel ales al lui Hristos. Sunt ingerii care stapanesc puterile intunericului si intreg universul. Cea de-a treia ierarhie este formata din Incepatorii, Arhangheli si Ingeri, cei mai apropiati de oameni, pe care ii ajuta in indeplinirea voii lui Dumnezeu, ferindu-i, totodata, de ispitele ingerilor rai. 
Misiunea Arhanghelilor este de a le vesti oamenilor marile taine ale lui Dumnezeu. Despre Sfintii Arhangheli, Sfantul Grigorie Dialogul spune ca sunt cei care inmultesc sfanta credinta intre oameni, luminand inaintea lor cu lumina Sfintei Evanghelii, descoperindu-le tainele credintei celei drepte. Sfintii Arhangheli sunt cei dintai ingeri ce mijlocesc intre Dumnezeu si oameni. Potrivit Sfantului Ioan Evanghelistul, Arhanghelii sunt in numar de sapte: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil si Varahiil, fiecare dintre ei avand o anumita misiune. Rafail este tamaduitor al neputintelor omenesti, Uriil - luminatorul celor intunecati, Salatiil - rugator fierbinte pentru neamul omenesc, Gudiil - slavitor al lui Dumnezeu si intaritor al celor ce fac fapte bune, Varahiil - aducator de binecuvantare dumnezeiasca pe pamant. Impreuna, Arhanghelii stau inaintea tronului dumnezeiesc. Cuvantul arhanghel, provenit din limba greaca (αρχάγγελος - archangelos), inseamna mai mare peste ingeri sau cel dintai dintre ingeri. In viziunea populara, arhanghelii asista si la Judecata de Apoi, sunt patroni ai casei si "ard" pacatele omenesti.

Sfantul Arhanghel Mihail
Arhanghelul Mihail, al carui nume este talcuit ca puterea lui Dumnezeu, este voievodul cetelor ingeresti si cel dintai intre Arhangheli. Misiunea lui este de a pazi legea lui Dumnezeu si de a-i birui pe vrajmasi, fiind reprezentat, in iconografia crestina, tinand in mana o sabie de foc. Sfantul Arhanghel Mihail este ingerul care a pus capat revoltei ingerilor rai. Cand Lucifer a cazut din cer impreuna cu ceilalti ingeri care s-au razvratit, Arhanghelul Mihail a stat in mijlocul cetelor ingeresti si a spus: Sa luam aminte! Sa stam bine, sa stam cu frica inaintea Celui ce ne-a facut pe noi si sa nu cugetam cele potrivnice lui Dumnezeu (...) Sa luam aminte, cum a cazut din cer luceafarul cel ce rasarea dimineata si s-a sfaramat pe pamant (Vietile Sfintilor pe luna noiembrie). Din acel moment, caderea ingerilor a incetat, toate cetele ceresti inaltand cantare de lauda. De aici deriva si numele sarbatorii, Soborul Sfintilor Arhangheli, deoarece aceasta conglasuire a sfintilor ingeri s-a numit sobor ingeresc adica o luare-aminte, o cugetare, o glasuire, o unire. Caci impreuna si cu un glas slavesc pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, pe Sfanta Treime (Vietile Sfintilor pe luna noiembrie). Arhanghelul Mihail s-a certat cu diavolul in pustiul Arabiei pentru trupul lui Moise (Iuda 1, 9), a insotit poporul ales din Egipt catre Pamantul Fagaduintei si a pogorat cele zece pedepse peste poporul egiptean. Aratandu-se lui Navi, i-a spus: Eu sunt Voievodul ostilor Domnului si acum am venit. (Iosua 5, 14). Tot Arhanghelul Mihail l-a aparat pe Daniil in groapa cu lei si i-a vestit lui Lot pieirea Sodomei si a Gomorei, scapandu-l de foc si de pedeapsa divina.
Sfantul Apostol Pavel spune ca, la sfarsitul veacurilor, Sfantul Arhanghel Mihail va suna din trambita, ii va trezi pe cei morti si va aduna toate neamurile la Judecata. Arhanghelul Mihail este protectorul calugarilor, al armatelor crestine si al voievozilor - care erau mereu insotiti pe campul de batalie de icoana Sfantului Arhanghel. In folclorul religios romanesc, Arhanghelul Mihail poarta cheile Raiului, lupta impotriva diavolului si vegheaza la capul bolnavilor - daca acestora le este sortit sa moara -, sau la picioarele lor - daca le este harazit sa mai traiasca. Se spune ca i se alatura Sfantului Ilie, atunci cand acesta tuna si trasneste, sau ca oranduieste singur grindina, cu tunul. De asemenea, Arhanghelul Mihail tine ciuma in frau, asa cum face si Sfantul Haralambie.

Sfantul Arhanghel Gavriil
Sfantul Arhanghel Gavriil, al carui nume inseamna barbat-Dumnezeu (vestea ca Dumnezeu Se va face barbat, adica se va intrupa, isi va asuma firea omeneasca), este considerat, in traditia crestina, arhanghelul vestilor de bucurie, fiind mesagerul catre oameni al marilor taine dumnezeiesti. Spre deosebire de Arhanghelul Mihail, Arhanghelul Gavriil poarta in mana un crin, simbol al bucuriei, chipul sau fiind de o blandete dumnezeiasca. El este binevestitorul Nasterii Domnului si al Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul. Tot Arhanghelul Gavriil le-a adus Sfintilor Parinti Ioachim si Ana vestea nasterii Fecioarei Maria. El ii aducea hrana ingereasca Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, el a rostit cel dintai numele Domnului nostru Iisus Hristos. Arhanghelul Gavriil este cel care le-a vestit pastorilor ca in Bethleem s-a nascut Mesia, fiind cel dintai care a cantat Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! (Luca 2, 14). El i s-a aratat in vis lui Iosif, poruncindu-i sa ia pe Fecioara Maria si pe Pruncul Sfant si sa fuga si apoi sa se intoarca in Nazaret. Tot despre Arhanghelul Gavriil se spune ca a pravalit piatra de la usa mormantului Mantuitorului. Sfantul Arhanghel Gavriil este considerat ocrotitorul fecioarelor, al mamelor si al pruncilor, el inalta rugaciunile oamenilor catre Dumnezeu si ajuta neamul omenesc pe calea spre mantuire.
Sarbatoarea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil si a tuturor ingerilor este veche de cincisprezece secole, la origine fiind doar o praznuire a Arhanghelului Mihail, ce marca sfintirea unei biserici inchinata Sfantului Arhanghel din Constantinopol, in secolul al V-lea.

Sfintii Arhangheli, in traditia romaneasca
La noi in tara, in zonele muntoase, unde Arhanghelii erau celebrati si ca patroni ai oilor, stapanii acestor animale faceau o turta mare din faina de porumb, turta arietilor (arietii fiind berbecii despartiti de oi), considerata a fi purtatoare de fecunditate. Aceasta turta se arunca in dimineata zilei de 8 noiembrie in tarla oilor, odata cu slobozirea intre oi a berbecilor. Daca turta cadea cu fata in sus era semn incurajator pentru ciobani, considerandu-se ca, in primavara, toate oile vor avea miei.
In satele si in targurile bucovinene se fac si astazi, in sambata dinaintea sarbatorii, pomeniri si praznice pentru cei adormiti, ofrandele fiind numite Mosii de Arhangheli, iar in biserici fiecare crestin aprinde cate o lumanare pentru ca raposatii sa aiba asigurata lumina de veci, calauzitoare pe lumea cealalta. Se aprind lumanari atat pentru oamenii in viata, cat si pentru cei disparuti fara lumanare.
In Mineiele (calendarele) ortodoxe exista alte patru zile liturgice consacrate pomenirii Sfintilor Arhangheli sau unor minuni facute prin puterea lor: la 6 septembrie, se savarseste pomenirea unei minuni facute de Sfantul Arhanghel Mihail in Frigia; la 26 martie, a doua zi dupa praznicul Bunei Vestiri, se praznuieste Soborul mai-marelui Voievod Gavriil; la 13 iulie, se praznuieste al doilea Sobor al Arhanghelului Gavriil, fiind ziua sfintirii unei biserici vestite inchinate Sfantului Arhanghel Gavriil; la 11 iunie (fara slujba), serbarea Arhanghelului Gavriil din Adin, cand se comemoreaza aparitia Sfantului Arhanghel intr-o chilie din Sfantul Munte (Adin), in secolul al X-lea, unde l-ar fi invatat pe un calugar sa cante pentru prima oara partea de inceput din Axionul Sfintei Fecioare.
In Biserica Ortodoxa, cultul sfintilor ingeri este marcat prin invocarea lor in rugaciuni, in acatiste si in canoane, prin consacrarea unei zile din saptamana - luni - si, mai ales, prin sarbatorile si bisericile inchinate lor.
Una dintre cele mai vechi biserici din Bucuresti, datand din anul 1732, Biserica Mantuleasa (Str. Mantuleasa, nr. 20, Sector 2, Bucuresti) poarta hramul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. (Oana-Ilinca Moldoveanu, Foto: cuvantul-ortodox.ro, commons.wikimedia.org)