Sfantul Prooroc Ioan Botezatorul, Inaintemergatorul Domnului

Imprimare

Viata Sfantului Ioan Botezatorul, numit inger in trup sau om ingeresc - datorita asprimii traiului dus in pustie -, este o pilda de smerenie si de sfintenie. Se stie despre Sfantul Ioan Botezatorul ca avea drept imbracaminte o haina din par de camila care la brau era prinsa cu o cingatoare si ca se hranea numai cu lacuste si cu miere din salbaticie. In viziunea Parintelui Nicolae Steinhardt, trasaturile esentiale ale Sfantului Ioan Botezatorul sunt absoluta smerenie, capacitatea de a iubi pe un altul nu numai ca pe sine, ci chiar mai mult decat pe sine, capacitatea de a recunoaste superioritatea altuia si capacitatea de a sterge si anula propriul sine inlocuindu-l cu al altuia. In fiecare an, la 7 ianuarie, Biserica Ortodoxa praznuieste Soborul Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului.

Biserica Ortodoxa praznuieste, de obicei, zilele trecerii sfintilor la cele ceresti. Numai pentru Maica Domnului si pentru Sfantul Ioan Botezatorul se sarbatoresc atat zamislirea, altfel spus conceperea (in 9 decembrie, respectiv in 23 septembrie) si nasterea (in 8 septembrie, respectiv in 24 iunie), cat si alte evenimente din viata lor (Bunavestire - pentru Maica Domnului, in 25 martie, Taierea Capului - pentru Sfantul Ioan Botezatorul, in 29 august). Sfanta Fecioara Maria este cea mai mare dintre sfinti, in timp ce Sfantul Ioan Botezatorul este, conform Arhanghelul Gavriil, mare inaintea Domnului; nu va bea vin, nici alta bautura ametitoare si inca din pantecele mamei sale se va umple de Duhul Sfant (Luca 1, 15). Despre Sfantul Ioan Botezatorul, insusi Mantuitorul Hristos spunea ca nu s-a ridicat intre cei nascuti din femei mai mare decat Ioan Botezatorul (Matei 11, 11).
La 24 iunie, cu sase luni inainte de Nasterea Domnului (Luca 1, 36), in Biserica Ortodoxa se sarbatoreste nasterea ultimului mare prooroc al Vechiului Testament - Sfantul Ioan Botezatorul. Sfantul Apostol si Evanghelist Luca vorbeste despre o nastere minunata: Sfanta Elisabeta, ruda a Sfintei Fecioare Maria si sotia preotului Zaharia, imbatranise fara a avea copii. Cei doi soti isi pierdusera orice nadejde, cand un inger al Domnului i s-a aratat lui Zaharia in Templu, zicandu-i: Nu te teme, Zaharia, pentru ca rugaciunea ta a fost ascultata si Elisabeta, femeia ta, iti va naste un fiu si-l vei numi Ioan. Si bucurie si veselie vei avea si de nasterea lui multi se vor bucura. Caci va fi mare inaintea Domnului; nu va bea vin, nici alta bautura ametitoare si inca din pantecele mamei sale se va umple de Duhul Sfant. Si pe multi din fiii lui Israel ii va intoarce la Domnul Dumnezeul lor. Si va merge inaintea Lui cu duhul si puterea lui Ilie, ca sa intoarca inimile parintilor spre copii si pe cei neascultatori la intelepciunea dreptilor, ca sa gateasca Domnului un popor pregatit (Luca 1, 13-17). Zaharia nu a crezut vestea cea buna, asa ca a fost pedepsit, luandu-i-se graiul pana la implinirea profetiei.
La ceremonialul taierii-imprejur (la opt zile de la nastere), cand i se punea si un nume pruncului, Elisabeta, indemnata de Duhul Sfant, a cerut sa i se puna pruncului numele Ioan, fapt care i-a nemultumit pe cei apropiati, deoarece baietii purtau de obicei numele tatalui. La insistentele rudelor, Zaharia a scris si el numele pruncului pe o tablita: Ioan este numele lui (Luca 1, 63) si indata i s-a dezlegat limba. Zaharia, umplut de Duhul Sfant, a proorocit despre pruncul sau: Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preainalt te vei chema, ca vei merge inaintea fetei Domnului, ca sa gatesti caile Lui, sa dai poporului Sau cunostinta mantuirii intru iertarea pacatelor lor (Luca 1, 76-77). Sfanta Scriptura nu mai ofera nici o informatie despre parintii Sfantului Ioan. In traditia Bisericii se spune ca Zaharia ar fi fost ucis in Templu, din porunca lui Irod.
Sfantul Ioan Botezatorul si-a petrecut tineretea in pustiul dinspre apusul Marii Moarte, o regiune foarte salbatica, de unde putea sa vada Muntele Nebo, de pe ale carui inaltimi a privit Moise spre Tara Promisa, si raul Iordan, pe care-l traversase Iosua. Sfantul Ioan vizitase probabil si raul Cherit, unde Sfantul Prooroc Ilie a fost hranit de corbi. De altfel, imbracamintea si modul sau de viata semanau foarte mult cu cele ale lui Sfantului Ilie.
La varsta de 30 de ani, Ioan Botezatorul a primit chemarea de a-si incepe misiunea de propovaduire. Evanghelistul Luca ne spune ca acest eveniment a avut loc in anul al 15-lea al domniei lui Tiberiu Cezar, pe cand Pilat din Pont era dregator in Iudeea, (...) in zilele marilor preoti Ana si Caiafa. Intrebat de oameni cine este, Sfantul Ioan raspundea, cu deplina modestie: Nu sunt eu Hristosul, nu sunt nici Ilie si nici Proorocul. (...) Eu sunt glasul celui care striga in pustie: urmati caile Domnului. (...) Eu va botez cu apa, dar in mijlocul vostru se afla Acela pe Care voi nu-L stiti, Cel care vine dupa mine, Care inainte de mine a fost si Caruia nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintei. Aratandu-L pe Iisus Hristos, Sfantul Ioan afirma de doua ori: Iata Mielul lui Dumnezeu: Cel ce ridica pacatul lumii.
Dupa botezul din apa Iordanului a lui Isus, Sfantul Ioan Botezatorul marturiseste: Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El. (...) Acesta este Fiul lui Dumnezeu (Ioan 1, 34). Una dintre cele mai emotionante fraze din Sfanta Scriptura este nobila marturisire a Sfantului Ioan Botezatorul: Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca. (Ioan 3, 20)

Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul
Regele Irod Agrippa - fiul lui Irod cel Mare, ucigasul pruncilor nevinovati - isi luase drept sotie pe vaduva fratelui sau, Filip, aceasta casatorie fiind un act ce fusese condamnat cu asprime de catre Ioan Botezatorul. Irodiada, asa-zisa sotie a lui Irod Agrippa, femeie frumoasa si inteligenta, insa cruda si ambitioasa, il dusmanea pe Sfantul Ioan si insista pe langa Irod sa-l ucida pe acesta. In cele din urma, la insistentele ei, Ioan Botezatorul este intemnitat in beciurile palatului. Fiind ziua de nastere a lui Irod, s-a facut un praznic bogat, la care au fost poftiti toti dregatorii tarii. Salomeea, fiica din prima casatorie a Irodiadei, a dansat, iar dansul ei l-a tulburat atat de mult pe rege incat, ametit de bautura si aprins de pofta, Irod i-a spus: Cere-mi ce vrei, pana la jumatate din regatul meu, si-ti voi da. Si si-a intarit vorba cu juramant. Salomeea, nestiind ce sa ceara, s-a sfatuit cu Irodiada, care i-a spus sa ceara capul lui Ioan Botezatorul. Regele Irod s-a cutremurat. Nu voia sa-l omoare pe Ioan, despre care stia ca norodul il socoteste prooroc. In felul lui, Irod il respecta si consimtise la arestarea lui numai ca sa scape de insistenta Irodiadei. Insa i-a fost rusine sa-si calce nesabuitul juramant, asa ca a implinit salbatica cerere: Sfantul Ioan Botezatorul a fost decapitat, iar cinstitul cap i-a fost adus Salomeei pe o tipsie.
Mantuitorul Isus Hristos confirma caracterul ingeresc al Sfantului Ioan Botezatorul, adaugand insa despre omul recunoscut a fi cel mai mare dintre cei nascuti din femei cuvintele tainice: Totusi cel mai mic din imparatia cerurilor este mai mare decat el. In viziunea Parintelui Nicolae Steinhardt, sensul acestor cuvinte este acela ca Ioan Vestitorul, Inaintemergatorul si Botezatorul lui Iisus Hristos, Sfantul Ioan, ultimul prooroc al Vechiului Testament, nu a primit botezul crestin in numele Sfintei Treimi.
Prin smerenia sa absoluta, prin iubirea sa totala fata de un altul, respectiv fata de Mantuitorul Hristos, prin puterea de zdrobire a iubirii de sine pentru a-si iubi semenul mai mult decat pe sine insusi, Sfantul Ioan Botezatorul poate fi calauzitor si model pentru orice crestin.
In Bucuresti, o foarte frumoasa icoana a Sfantului Ioan Botezatorul se afla in Biserica Enei (Strada Biserica Enei, nr. 14, Sector 1).