Sfantul Iuda, patronul holdelor si al pamantului agrar

Imprimare

Calendarele populare scriu putin despre aceasta zi, in general, ca taranii au voie sa lucreze numai pana la amiaza, ca se face claca pe mancare si bautura si ziua se tine ca aparare de grindina. In judet, era la mare cinste in satele de campie. In volumul Anotimpuri magico-religioase, Marcel Laptes mentioneaza ca Sfantul Iuda este sustinatorul unuia din stalpii pamantului, aparand astfel intreaga lume de toate fenomenele meteorologice distructive si este consemnat cu data fixa in calendarul ortodox, la 19 iunie, fiind respectat in satul traditional ca etapa importanta a verii. Dupa unele credinte, Iuda ar fi fost frate cu Sfantul Ilie. De aceea, el are putere asupra furtunilor si grindinei.

Alteori, Sfantul Iuda este considerat una dintre divinitatile cu caracter malefic, fiind confundat cu un alt Iuda, vanzatorul lui Iisus. Conform lui Marcel Laptes, aflandu-se in miezul verii agrare, Sfantul Iuda, patronul holdelor, este asociat cu divinitatile specifice ale ploilor distructive, ale fulgerelor si trasnetelor, si chiar ale cutremurelor. Ca si Vartolomeu' Graului, acest sfant agrar era la mare cinste in satele noastre, in timpuri mai vechi, mai ales in cele din campie, de pe Valea Muresului. Astfel, in satul Bobalna, comuna Rapolt, pana aproape de zilele noastre, preotii care slujeau la biserica sfatuia oamenii sa aiba grija de Sfantul Iuda, sa-l sarbatoreasca pentru a-si proteja holdele impotriva grindinei.

Sarbatorirea Sfantului Iuda: obiceiuri, magie si traditie
Etnograful Marcel Laptes citeaza marturia unui batran din satul Bacea conform caruia sapand in Ziua de Iuda, o grindina cu potop de gheata i-a distrus holdele, in timp ce pe ale vecinului, care a respectat sarbatoarea, nici nu le-a atins. In satele de munte hunedorene, satenii tineau ziua ca nu cumva sa vina fiarele salbatice sa le intre in gospodarii sau in turme. In alte sate, taranii se fereau sa lucreze in 19 iunie, deoarece credeau ca prin caracterul sau malefic, Sfantul Iuda le va trimite cutremure si surpaturi de teren. Nu erau practicate nici ritualurile descantecelor deoarece exista credinta ca era rau de moarte naprasnica prin trasnet, ca cine lucra oarece era lovit de nebuneala.
In satele de munte din Tara Hategului, batranii il sarbatoreau pe Sfantul Iuda ca sa-si protejeze turmele de fiarele salbatice. In alte regiuni, batranii cred ca Iuda a adus varsatul si bubele rele din smoala iadului si le da peste cei ce nu-l cinstesc. Dar cel mai rau era pedepsita munca la constructia unei case incepute, derulate sau terminate in aceasta zi. Era cel mai mare afront adus patronului cutremurelor, Sfantul Iuda, care prapadea pe loc tat ce-i ridicat.
Pana aproape de zilele noastre, taranii din unele sate din Tara Zarandului, Buces si Vulcan nu ridicau nici macar o piatra s-o puna la temelia casei pentru a nu-l supara pe sfant, care ar fi putut sa faca prapad, de misca locul de casa, de tot se darama, ne spunea un mester batran, varar de la Buces, Vulcan. In zona Ardealului si Banatului, batranele obijnuiesc sa infiga un topor in fata casei atunci cand vad ca ploua cu piatra, crezand ca sfantul se va imbuna si va trimite grindina in alta parte.
Traditii si obiceiuri identificate si promovate in cadrul campaniei de comunicare online Cultura si tainele painii, derulate de Russenart Communications si Gold Maya. (Foto: doxologia.ro)