Marti, 19 Mar

Ultimele Titluri :
Te afli aici : Blogurile brandurilor Dacic Cool Blog Hansen Ergonomia, garantia sanatatii si a performantei la birou

Ergonomia, garantia sanatatii si a performantei la birou

Email Imprimare

Termenul ergonomie a fost folosit pentru prima data in 1857, de omul de stiinta si inventatorul polonez Wojciech Jastrzebowski, in lucrarea Ergonomia sau Stiinta muncii, fondata pe adevarurile din stiinta si natura. Conceptul aparea in contextul industrializarii. Conditiile grele de lucru din uzine atrageau atentia medicilor si a oamenilor de stiinta care doreau sa contribuie la imbunatatirea lor. In aceeasi perioada, in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, se dezvolta o disciplina noua, fiziologia muncii fizice, care va avea o influenta importanta asupra ergonomiei.

Apoi, notiunea de ergonomie a fost data uitarii timp de aproape un secol, mai exact pana la sfarsitul anilor 1940, cand ergonomia se constituie ca disciplina autonoma. Initiativa i se datoreaza inginerului englez Hywel F.K. Murrell, care, in 1949, pune bazele primei institutii destinate cercetarilor in domeniul ergonomiei (Ergonomics Research Society). In anii 1950, ergonomia se concentra mai ales asupra analizei spatiilor de lucru individuale, luand in calcul impactul muncii asupra sanatatii fizice si studiind pozitiile de lucru. Ulterior, ergonomia a inceput sa integreze dimensiunile psihologice si cognitive ale muncii, stresul si dimensiunea sociala a companiilor. S-a ajuns astfel la concluzia ca eroarea umana nu este cauzata doar de greselile strict personale, ci si de impartirea defectuoasa a sarcinilor si de comunicarea deficitara la nivelul companiei. In secolul XXI, ergonomia tinde catre gasirea echilibrului intre util si placut, iar noul nivel la care se opereaza este designul obiectelor.
Organizarea biroului dupa principiile de ergonomie are ca scop minimalizarea eventualelor probleme, prin adaptarea diverselor dispozitive si a pieselor de mobilier de la locul de munca la nevoile utilizatorilor. O atentie deosebita este acordata unor aspecte precum tipul de birou si amplasarea lui, scaunul de birou, monitorul calculatorului, tastatura, mouse-ul si telefonul, echipamente esentiale in orice spatiu de lucru. In amenajarea biroului pe baza principiilor de ergonomie se tine cont de cateva aspecte fundamentale. In cazul mesei de lucru, sunt urmarite pozitia corpului, timpul necesar pentru efectuarea unei anumite activitati, tipurile de miscari si/sau miscarile care se repeta. In ceea ce priveste mediul ambiant, sunt luate in calcul lumina, nivelul de zgomot, umiditatea si temperatura. Sunt atent observate, de asemenea, dispozitivele electronice de tipul mouse, tastatura, imprimanta, scanner.
Cat despre mobilierul ergonomic, scopul sau este sa creeze un spatiu de lucru care sa vina in intampinarea nevoilor utilizatorilor. Mobilierul trebuie sa se adapteze la corpul nostru, si nu invers. Astfel, ne vom putea desfasura activitatea intr-un mediu confortabil si stimulant si vom preveni, totodata, afectiunile si accidentele. Iata cateva exemple de afectiuni frecvente, cauzate de conditiile de lucru care nu respecta principiile de ergonomie: tendinitele (cauzate de miscarile repetitive), sindromul de tunel carpian (pozitii anormale repetate ale incheieturii mainii), dureri de coloana vertebrala (pozitii cu spatele cocosat, aplecari si ridicari repetate), tensiune la nivelul gatului si/sau al umerilor, probleme de circulatie a sangelui. Daca ne referim la statul pe scaun, acesta ingreuneaza circulatia catre membrele inferioare, conduce la o curbare improprie a spatelui (care nu intarzie sa duca la grave probleme de coloana) si preseaza organele din cavitatea abdominala, afectand inima si respiratia. Insa, evident, coloana vertebrala este prima afectata, iar statul incorect pe scaun reprezinta principala cauza a afectiunilor de coloana si a durerilor musculare la nivelul membrelor inferioare.
Cum este practic imposibil sa renuntam la statul pe scaun, cea mai buna solutie o reprezinta scaunele ergonomice. Atat timp cat afectiunea este inca intr-un stadiu reversibil si nu se impune un tratament medical, scaunele ergonomice ne pot ajuta sa o eliminam. In cazul in care starea este deja avansata, vom reusi, cel putin, sa ne imbunatatim cat se poate de mult calitatea vietii si sa prevenim deteriorarea suplimentara a sanatatii noastre.
Brandul Dauphin, recunoscut in lumea intreaga pentru inovatiile sale patentate in domeniul mobilierului ergonomic, propune o abordare dinamica, ce decurge din sistemul pus la punct de echipa sa de specialisti. Scaunele inteligente dezvoltate de Dauphin asigura o interactivitate care permite corpului sa se relaxeze in permanenta. Indiferent de pozitie, scaunul ofera corpului sprijinul corect, pentru a evita orice suprasolicitare. Aceasta abordare priveste atat o dinamica a corpului, cat si una mentala. Noua ergonomie propusa de Dauphin tine seama, simultan, atat de elementele pasive (scheletul) si active (musculatura), cat si de elementele formative (sistemul nervos). Dinamizarea aparatului motor are un efect pozitiv de motivare la nivel psihic si se bazeaza pe o dinamica posturala condusa fiziologic. In acest scop, Dauphin a dezvoltat mai multe sisteme adaptate activitatilor, pozitiilor si comportamentului specifice la masa de lucru. Un astfel de scaun, care incorporeaza tehnologii si materiale de avangarda cu un design pe masura, este si Take Over, model despre care, la momentul lansarii sale pe piata, publicatiile internationale au scris ca stabileste o noua directie de dezvoltare a scaunelor de birou. Scaunele Take Over sunt prevazute cu o serie de mecanisme patentate: Daumatic, care incurajeaza stimulii naturali de miscare, Syncro-Dynamic, care asigura o compensare automata a greutatii (diferitele componente ale scaunului urmaresc permanent miscarile corpului intr-o perfecta sincronizare si asigura o pozitie corecta tot timpul) si Auto-Glide, sistemul inovativ de reglare automata a adancimii scaunului. In plus, Take Over beneficiaza, asemenea tuturor celorlalte modele Dauphin, de cotiere multifunctionale, de o reglare atat in adancime, cat si in inaltime a sprijinului lombar si a fortei de reactie si, nu in ultimul rand, de tetiera cu reglaje proprii. Pentru a intelege diferenta imensa de confort pe care o pot oferi scaunele Take Over, cel mai simplu este sa le incercati, apeland la compania noastra, Hansen Office Design.


Comentarii (0)


Arata comentarii/Ascunde

Scrie comentariu


busy